neděle 19. července 2020

Zasnoubená se smrtí - Jana Vrzalová

(ze starého blogu - 1.7.2018)
Už jsem skoro ve fázi, kdy si začínám zvykat na nový režim, kvůli nové práci. Jsem v nové práci zatím spokojená, ale jsem v ní jen měsíc, takže kdo ví, co bude za třeba tři měsíce.
Proto jsem nic nestíhala a na čtení jsem neměla ani pomyšlení. Teď se to snad změní a najedu na svůj klasický režim, kdy budu hodně číst a pracovat na recenzích.
Dneska tu pro Vás mám konečně recenzi na knihu ZASNOUBENÁ SE SMRTÍ od autorky Jany Vrzalové, kterou mám z KNIHCENTRUM.CZ.
Když kniha vyšla, bylo jasné, že ji budu chtít, jelikož tyto biografie moc ráda čtu. Hlavně si kupuji biografie o lidech, kteří nějakým způsobem působili ve válce (ať už ze strany dobra, tak i ze strany zla).
V celém článku najdete anotaci knihy i mou recenzi.
Anotace:
Řadou dobových, dosud veřejnosti neznámých či jen zcela výjimečně publikovaných snímků, dokumentů a plakátů bohatě doplněná publikace Zasnoubena se smrtí z pera novinářky, spisovatelky a překladatelky Jany Vrzalové, je inspirována pohnutými životními osudy první české ženy popravené nacisty Inky Bernáškové (7. 2. 1904 - 26. 8. 1942) a jejího otce, předního českého grafika Vojtěcha Preissiga (31. 7. 1873 - 11. 6. 1944).
Irena Bernášková, známá jako Inka, byla mimořádnou osobností dvacátého století. Rodiči vychována v silném vlasteneckém duchu, obdařena talentem na jazyky, analytickými schopnostmi, obrovskou odvahou, jíž převyšovala i muže té doby, po vzniku protektorátu Čechy a Morava všechny své schopnosti vynaložila na osvobození rodné země - Československa. Její odbojová činnost byla úzce spojena především s vydáváním ilegálního časopisu V BOJ, se získáváním prostředků a techniky na jeho výrobu, ale také s převáděním československých vojáků do zahraničí. Po zatčení podle skromných odhadů při výsleších mlčením zachránila na tři stovky spolupracovníků. Veškerou odbojovou práci brala na sebe. Spolu s Inkou Bernáškovou se vracíme do doby, kdy šlo o bytí či nebytí našeho národa i Československa. Knížka, která je zhmotněním paměti o naší minulosti v té nejtragičtější podobě, je prolnutím literatury faktu s beletrií.

Co říkám na anotaci Já:
Anotace je velmi dlouhá, takže jak je mým zvykem nečetla jsem ji v době, kdy jsem knihu neměla. Přečetla jsem si ji až, když jsem začala psát tuto recenzi. Mně stačilo, že se jedná o ženu, která nějak figurovala za doby války. O Bernáškové jsem slyšela velmi málo, takže jsem byla zvědavá na její život, než ji popravili nacisti. Už podle obálky jsem si říkala, že bude určitě velmi zajímavá. Těšila jsem se ní, ale bohužel jsem na knihu neměla čas, takže jsem si ji přečetla asi 3 týdny po tom, co mi dorazila domů. A to jsem ji přečetla během dvou večerů, i když je to docela tlustší kniha.

Recenze:
Pokaždé, když jsem otevřela knihu, tak jsem se nemohla pořádně začíst, ale jakmile jsem se začetla, tak jsem na jeden zátah přečetla třeba polovinu knihy. Kniha je naštěstí rozdělená do kapitol, takže se nakonec čte vcelku dobře. Asi jsem se nemohla začíst, kvůli mému špatnému období.

Celá kniha začíná v Praze, kdy Inka žije šťastně s rodiči a dvěma sestrami. Začínají se nad Českem stahovat mračna, a proto se odstěhují do Ameriky, kde začínají nový život v New Yorku. Inka je velmi nadaná a ve škole ji to jde. Dokonce jako cizince ji dávají učitelé za příklad ostatním. Po nějakém čase, kdy jsou sestry na střední rozhodne tatínek, že poplují holky zpět do Čech a za nějaký čas se za dcerami s manželkou vrátí.
Začíná to být totiž v Praze hustý a otec si myslí, že ho ČSR potřebuje. Holky se vrátí do Prahy a začnou žít nový život. Inka si za manžela vezme svého bratrance a díky tomu se s ní otec přestane bavit. Šťastná Inka otěhotní a na dítě se velmi těší. Bohužel o dítě přijde díky mimoděložnímu těhotenství.
Konečně přichází čas, kdy se rodina shledá a otec se díky Hitlerovi znovu začne bavit s Inkou. Probírají spolu válku, jak vyzrát nad Němci, a tak různě spolu neustále komunikují o válce. Jejich pouto začíná být velmi silné.
Tak silné, že spolu založí ODBOJ a začínají vydávat ilegální časopis V BOJ. Přidají se k nim i jiní lidé. Inka začíná převádět lidi přes hranice. Hazarduje se životem, i když ví, že je gestapem sledována.
21.9.1940 je Inka zatčená a vyslýchána. Jelikož k ní přivedli celou rodinu, tak se přiznala a vše vzala na sebe. V cele se pokoušela o sebevraždu, marně. Dne 5.3.1942 byla Inka před soudem. Se soudcem se opravdu hodně přela až hádala a říká se, že díky jejímu chování před soudcem, dostala trest smrti.

26.8.1942 v 5 hodin ráno byla první Češka (Inka Bernášková) popravena na nejproslulejším popravišti třetí říše.
Otec umřel v 71 letech v Dachau.

Ještě podotknu, že ani v této biografii nechybí krásné černobílé fotografie Inky Bernáškové.

Celá kniha není jen o životě Inky, což mě vcelku překvapilo. Asi tak polovina knihy je vyloženě o politice Evropy. Dozvěděla jsem se prakticky to co už vím, kdy začal vládnout Hitler, kdy abdikoval Beneš, jak pokračoval další prezident, co se dělo s Prahou atd...Je v knize vše podstatné, co se odehrálo před a ve 2.sv.válce.

Pokud Vás zajímá 2.sv. válka a biografie lidí, co byli v odbojích nebo nějak jinak hnuli proti nacistům, tak je toto kniha pro Vás.
Kdybych měla knihu ohvězdíčkovat, tak ji dám 4 hvězdy z 5ti.



Žádné komentáře:

Okomentovat