úterý 9. března 2021

Můj život Cuketky - Gilles Paris

Krásný den všem!
Díky kolegyni jsem se dostala ke knize MŮJ ŽIVOT CUKETKY od francouzského spisovatele Gilles Paris. Knihu vydalo nakladatelství Baobab, které jsem si hodně oblíbila. Mají totiž dost zajímavé knihy a jejich design není okoukaný. 
Poslední dobou ráda čtu knihy, které jsou zfilmované. Když jsem zjistila, že je na základě tohoto příběhu vytvořený animák, tak jsem si knihu musela přečíst. Hned po dočtení jsem se vrhla na film.
O čem kniha je? V celém článku najdete anotaci i mou recenzi.

Anotace:
Ikarus, malý, naivní a totálně zanedbaný devítiletý kluk, jemuž přezdívají Cuketka, žije na venkově se svou matkou. Ta od té doby, co měla nehodu, nepracuje, pije pivo a celé dny tráví u televize. Po matčině nešťastné smrti přijmou Cuketku v dětském domově, a tak mu začíná drsný, ale nakonec šťastný nový život. Na rozdíl od ostatních dětí není pro Cuketku dětský domov vězením ani polepšovnou, ale opravdovou školou života, naučí se rozeznávat dobro od zla, lásku od nenávisti, dobré lidi od těch zlých. 

Recenze:
Knihu přeložila Drahoslava Janderová a o ilustrace se postarala ilustrace Magdalena Rutová. Příběh se četl velmi dobře a je určen pro děti 13+. Myslím si, že věk 13+ je tak akorát, jenže takový typ knihy děti číst nebudou, bohužel. Více si knihu užijí dospělí čtenáři.

O příběhu:
Ikarus je desetiletý kluk, kterému všichni říkají Cuketka. Cuketka žije jen s maminkou. Vzhledem k tomu, že se jí stal úraz, tak kašle nejen na syna, ale i na celý svět, proto pije často pivo. Jednoho dne se stane hrozná nehoda - maminka nešťastně umře a Cuketka je poslán do dětského domova. Poznává jaké to je žít bez rodičů, lásku, nenávist, dobré lidi, ale i ty špatné.
_____________________

Je to sice kniha pro děti, ale dospělí se u knihy více pobaví. Autor skvěle popsal, jak si děti vysvětlují různé dospělácké věci. Kolikrát jsem se nestačila divit, že by si o takových věcech děti povídaly. Určitě to není jen o těchto vtipných pasážích, ale jde především o to, do jaké situace se může dítě dostat a jak malé dítě prožívá život v dětském domově.

Příběh románového Cuketky posloužil jako předloha loutkovému filmu, který byl uveden do kin v roce 2017 a okamžitě získal četné nominace i významné ceny jak filmových kritiků, tak diváků.

Znáte tuto knihu?

Knihu MŮJ ŽIVOT CUKETKY vydalo nakladatelství:

4 komentáře:

  1. Tuto knížku neznám, ale anotace mě zaujala :) Možná bych mrkla na ten film. Mám ráda knížky kde se hlavní hrdina pere s nelehkým osudem :)

    OdpovědětVymazat
  2. také knihu neznám, ale zní dobře :) jistě má velké poselství :)

    OdpovědětVymazat
  3. Knihu neznám, stejně jako Eliss a Karamelka, ale zaujala mě anotace i provedení knihy, třeba to velké číslování kapitol :-) nicméně jde hlavně o příběh a ten je silný... protože se Ikarus dostává do docela složité situace a celkově téma dětských domovů, dětí... to je něco co se mi ne vždy lehce čte, i když je to vyvážené vtipnými příhodami a tak :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Knihu neznám, ale myslím, že by to nebylo nic pro mě. :)

    OdpovědětVymazat