úterý 20. dubna 2021

Svolení - Vanessa Springora

Zdravím!
Dneska si můžete přečíst recenzi na knihu SVOLENÍ, kterou napsala Vanessa Springora ředitelka francouzského nakladatelství Juillard. Po třiceti letech se rozhodla zveřejnit své svědectví o nerovném vztahu s jedním z nestorů francouzské literární scény. Kniha ihned po vydání otřásla francouzským kulturním světem a rozběhlo se i vyšetřování dávných případů zneužívání. Což mě velice zaujalo, a proto jsem si knihu chtěla přečíst. U nás ji vydalo nakladatelství HOST.
V celém článku nejdete anotaci i mou recenzi.

Anotace:
Pohledná mladá dívka a starší zkušený muž. Jenže toto není Lolita. Toto je skutečný život, v němž není radno si podobné vztahy romantizovat.
Osmdesátá léta minulého století v Paříži. Třináctiletou V. vychovává rozvedená matka, kterou více než dcera zajímají vlastní problémy. V. vyplňuje prázdnotu svých dní četbou. Jednoho dne potká na večírku charismatického staršího spisovatele G. M., jenž ji uhrane zamilovanými pohledy, vřelou pozorností a brzy také vyznáním lásky a slibem, že jí nikdy neublíží. V. se mu oddá tělem i duší a nenechá se odradit ani hrozbou policejního vyšetřování.
Vše se zhroutí ve chvíli, kdy se V. dozvídá, že G. M. je vztahy s nezletilými proslulý. Za přívětivou maskou se skrývá pedofilní predátor, chráněný příslušníky pařížských literárních kruhů.

Co já na anotaci:
Lolitu mám na seznamu knih, které si chci přečíst. Jenže vychází tolik nových krásných knih, že se na staré tituly bohužel moc nedostává. Když vyšla tato novinka, která se trochu podobá Lolitě, tak bylo jasné, že si ji přečtu. A ještě k tomu je to autobiografický román, tedy příběh, který se opravdu stal. Anotace prozradí hodně a i dost naláká. Byla jsem na příběh hodně zvědavá a hlavně mě zajímalo, jako bude román napsaný.

O příběhu:
V. je 13 a její rodiče se rozvedou. Žije s maminkou, která je zahleděná do svých problémů a svou dceru zanedbává. Jednoho dne potká V. krásného 50ti letého spisovatele, který jí totálně zamotá hlavu. Začne to nevinně dopisy a skončí to velkou láskou. V. je zamilovaná až po uši. Ze dne na den dospěje tím, že se spisovateli oddá tělem i duší. Láska trvá do doby, kdy V. zjistí, že není jediná. Jsou i jiné náctileté, které za spisovatelem chodí. Rozejde se s ním a začne žít opět jako náctiletá, ale jde to vůbec?
_____________________

Recenze:
Knihu přeložil Tomáš Havel. Tady si myslím, že když je autorem žena, tak by i překladatelkou měla být žena, ale to je jen můj názor. Kniha je velmi tenká a text je na stránkách dost roztáhlý a obsahuje hodně velkých mezer. Tudíž je kniha ještě tenčí než se zdá. Měla jsem knihu přečtenou na jeden zátah.

Skutečný příběh autorky nám krásně ukáže, jaký měl dopad její románek s 50ti letým spisovatelem, který měla když jí bylo pouhých 14 let a zároveň je příběh velmi poučný pro rodiče, jelikož v příběhu autorka ukazuje i to, jak se k románku postavila její maminka.

Četli jste knihu LOLITA?
Pokud ne, tak zkuste knihu Svolení, která je daleko tenčí než Lolita, ale přesto ukáže problematiku toho, co se stane dívce, která začne se sexuálním životem velmi brzy a ještě ke všemu se starším mužem.
Doporučuji hlavně holkám/čtenářkám ve věku 12-15 let a rodičům.

Knihu SVOLENÍ vydalo nakladatelství:


4 komentáře:

  1. Tak tahle kniha mě hodně zaujala! Lolitu mám také na svém seznamu, zatím jsem se k ní nedostala, nečetla jsem ji, ale možná si dřív přečtu tuhle knihu :-) láká mě i to, že je kratší... moc děkuju za tip, rozhodně se nechám inspirovat, už mám otevřené e-shopy a vybírám, kde ji pořídím :-)

    OdpovědětVymazat
  2. tato kniha mě nějak minula, ale to je škoda :) hodně mě zaujala, přidávám na seznam :)

    OdpovědětVymazat
  3. O knize jsem už slyšela a tvoje recenze mě zaujala natolik, že bych si ji i ráda přečetla :)
    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
  4. Lolitu mám také na seznamu a mám stejný problém jako ty. :)
    Přiznám se, že bych tuhle knihu asi minula, ale zaujala jsi mě... takže děkuji za zajímavý tip. :)

    OdpovědětVymazat