pátek 15. října 2021

Nefritová lilie - Kirsty Manning

Krásný večer,
opět se omlouvám za zpoždění, bohužel mé oči stále nejsou v pořádku a koukat do počítače mi dělá dost problém. Jelikož tu mám kupu přečtených knih a nedopsaných recenzí, tak jsem se musela na chvíli přemoct a dopsat alespoň jednu recenzi ať toho nemám pak hodně.
Dneska tu mám tedy recenzi na knihu od nakladatelství Metafory NEFRITOVÁ LILIE od Australanky Kirsty Manning.
Na knihu jsem se těšila fakt hodně. Ráda čtu romány s válečnou tématikou a tato by měla být ozvláštněná tím, že se z roku 2016 budeme vracet do minulosti do roku 1939. To je přesně pro mě, prolínání časů se mi v románech líbí.
Anotaci i mou recenzi najdete v celém článku.

Anotace:
Rodinné tajemství, které sahá až do daleké Šanghaje za druhé světové války

1939: Dvě dívky se potkávají v Šanghaji, známé jako „Paříž Východu“. Nádherná Li, která zde vyrůstala, a Romy – židovské děvče, jež do Šanghaje uprchlo spolu se svými rodiči z nacisty okupované Vídně. Dvojice se rychle spřátelí a za krátkou dobu je prakticky nerozlučná. Mladé kamarádky se spolu pohybují ve dvou odlišných světech: mezi zářivými světly velkoměsta a nádherou francouzské čtvrti i v zanedbaných uličkách přecpaného šanghajského ghetta. Ale i přes jejich silné pouto jsou od sebe nakonec odloučeny odstředivou silou všudypřítomné války.

2016: Alexandra odjíždí z Londýna se zlomeným srdcem a vrací se do rodné Austrálie, aby mohla být se svými prarodiči – Romy a Wilhelmem. Po matce jí zůstal jenom nefritový přívěšek ve tvaru lilie. Symbol čiré lásky, pocházející ze Šanghaje. Alexandřin milovaný dědeček umírá a během posledních pár týdnů se spolu s Romy rozhodnou odhalit vnučce rodinná tajemství, která v sobě drželi více než půl století.

Pro Alexandru tak začíná objevná cesta omamnými zahradami a trhy Šanghaje, během níž objeví nečekanou pravdu o své rodině. Je odhodlána vydat se ve stopách minulosti, aby poznala vlastní kořeny. Postupně objevuje věci, jež ukazují v úplně novém světle nejen její rodinu, ale i ji samotnou.

Nefritová lilie je barvitý, provokativní a krásný příběh o přátelství, mateřství, ceně lásky a síle odříkání a odvahy.

Recenze:
Knihu přeložila Jana Žlábková. 
Styl psaní mi sedl a je skvělé, že vždy víme v jakém čase se nacházíme. Pokaždé je u kapitoly napsán datum a místo, kde se děj odehrává.

O příběhu:
První dějová linka je z přítomnosti z roku 2016. Alexandře umírá dědeček a při posledním loučení v Austrálii si uvědomí, že by se ráda dozvěděla něco více o svém původu, který má kořeny v Číně, jelikož si její babička Romy s dědečkem adoptovali Alexandřinu matku. Prarodiče miluje nadevše, jelikož jí vychovávali. O rodiče přišla při tragické nehodě. Vzhledem k tomu, že musí pracovně do Šanghaje, tak to rovnou využije k tomu, aby našla své příbuzné. Alexandra nemá ani tušení jaké tajemství babička Romy tají.

Druhá dějová linka se odehrává v Rakousku roku 1938. Po Křišťálové noci rodina dvanáctileté Romy opuštění Vídeň. Stěhují se do daleké Šanghaje. Šanghaj je rozdělená na různé oblasti, židé mají vlastní ghetto. Romy s rodinou, ale v ghettu nebydlí díky tomu, že je Romyn otec doktor. Při cestě do Šanghaje na lodi se spřátelí Romy s Ninou, se kterou se bude kamarádit až do konce svého života. Dále se Romy spřátelí s čínskou dívkou Li. Mezi Li a Romy nastane v roce 1941 nečekaný a zásadní zvrat. V roce 1941 přijde válka přímo do centra Šanghaje a několika lidem půjde o život.
_________________________________

Obě linky mě bavily. Byla jsem děsně zvědavá jaké tajemství nám Romy na konci knihy odhalí. Vůbec jsem to nečekala. Byl to šokující román, který mohu vřele doporučit!

Smutný a přesto krásný příběh. Pokud si chcete přečíst román z 2. světové války, který vám odhalí dávné tajemství jedné rodiny, tak doporučuji tuto knihu. 

Znáte tuto knihu?
Chystáte se na ní?

Knihu NEFRITOVÁ LILIE vydalo:


6 komentářů:

  1. Příběhy o židovské komunitě za druhé světové války mám ráda, Nefritová lilie mě zaujala, a hlavně mám ráda v knihách rodinné tajemství :)

    OdpovědětVymazat
  2. Já mám jako obvykle skluz a na knihu se teprve chystám. Ale vypadá opravdu hodně dobře. :) Už teď se těším...

    OdpovědětVymazat
  3. Předpokládám, že tahle knížka by se mi asi líbila. Speciálně ji nejspší shánět nebudu, ale kdyby se mi dostala do ruky, určitě si ji přečtu

    OdpovědětVymazat
  4. Děkuji za recenzi. Čtu tyhle knihy ráda, takže bych si ráda přečetla i tuto. 🙂

    OdpovědětVymazat
  5. tato kniha by se mohla líbit mé mamince a babičce :) děkuji za další skvělý tip :)

    OdpovědětVymazat
  6. Nad knihou jsem hodně váhala, protože mám tahle témata ráda, ale nakonec jsem si ji k recenzi nevybrala, což byla možná škoda....

    OdpovědětVymazat