středa 27. července 2022

Frida - Nina F. Grünfeld

Krásný večer,
dneska jsem neměla dobrý den, a tak jsem si ho zpříjemnila psaním recenze, jelikož jsem předevčírem dočetla krásnou knihu FRIDA od Niny F. Grünfeldové. 
Nina zná z tatínkovi strany vlastně jen tatínka, a tak se snažila několik let vypátrat tatínkovu rodinu, a hlavně jeho maminku, tedy svou babičku. Těšila jsem se na knihu, tak moc, že jsem si ji přečetla hned, co dorazila a dokonce mě příběh Fridy tak pohltil, že jsem knihu přečetla během jednoho dne.
V celém článku najdete anotaci i celou mou recenzi.

Anotace:
Vyprávění o Fridě je dojemným příběhem o touze někam patřit, stesku a ztrátách. 
Kniha vychází v překladu Kateřiny Krištůfkové s laskavou finanční podporou norské nadace NORLA.

Poprvé se Frida Grünfeldová objevila v policejních záznamech na jaře roku 1931. Byla Židovka, prostitutka a podezřelá ze špionáže – navíc těhotná. Její syn Berthold se později dostal coby uprchlík do Norska, kde se nakonec usadil, vystudoval medicínu a stal se velmi známým psychiatrem. Co se však dělo dál s Fridou?

Nina F. Grünfeldová se vydává na cestu do minulosti a pátrá po osudech své babičky. Ve výslechových protokolech, v soudních záznamech a jiných archivních materiálech nachází drobné stopy a střípky informací a sleduje, jak se síť kolem její babičky stahuje čím dál víc. Úřady po takových ženách jako Frida pásly. Pak se k moci dostali nacisté.

Co já na anotaci:
Čtu hodně knihy na téma 2. světová válka a tato kniha mě nalákala dost. Byla jsem zvědavá jaký život měla Frida před válkou, když se živila jako prostitutka a ještě ke všemu byla židovkou.

Recenze:
O překlad se z norštiny postarala Kateřina Krištůfková.
Kniha je krásně graficky zpracovaná a obsahuje několik černobílých fotografií.

Tak toto byla hodně zajímavá kniha, bavila mě tak moc, že jsem ji přečetla během jednoho dne a večer u vína od Bodláků jsem si hledala nějaké informace i na internetu. Našla jsem skvělý rozhovor s autorkou, ve kterém se rozebírají otázky, které mě zajímaly po přečtení knihy, jelikož některé informace v knize nejsou.
___________

V knize je velice čtivě napsaný příběh mladé ženy Fridy - židovky, která se před 2. světovou válkou živila jako prostitutka. Bydlela všude možně, v Česku i na Slovenku. Frida pocházela z Maďarska. Policie po Fridě pátrala mnohokrát, dokonce byla několikrát na výslechu. Jako prostitutka se musela pravidelně hlásit a chodit na různé kontroly, ale vzhledem k tomu, že neměla trvalé bydliště, tak byla těžko sehnatelná. Na začátku svého "zaměstnání" otěhotněla a dítě po pár dnech jeho života odnesla pěstounům. Syn Berthold těsně před 2. světovou válkou odcestoval do Norska jako dětský židovský uprchlík, i když o svém původu nic nevěděl. Bohužel přišel čas, kdy židé odjížděli do táborů a Fridu odjela také. Co se s Fridou a jejími sourozenci stalo? To se nakonec dozvíme na konci knihy.
___________

Líbí se mi, že je příběh Fridy proložený šedými stránkami, na kterých je popisována cesta vnučky Niny, která jezdila po Evropě a hledala informace o babičce a její rodině. Dokonce se o babičce bavila i se svým otcem, který svou matku neznal, jelikož ho vychovával někdo jiný.

Knihu doporučuji!
Krásná kniha - i když se mi život Fridy nelíbil.

Knihu FRIDA vydal: 

4 komentáře:

  1. Na tuhle knihu jsem se dívala. Děkuji za pěknou recenzi, knížka mě zaujala. 🙂

    OdpovědětVymazat
  2. krásně zpracovaná kniha s citlivým tématem :)

    OdpovědětVymazat
  3. Pěkná recenze, zrovna jsem na knihu koukala :)

    SmileThess

    OdpovědětVymazat
  4. Pěkně napsané. :) Frida jako osobnost musí být hodně zajímavé.

    OdpovědětVymazat