sobota 22. října 2022

Šli dva, šel sám - Petr Růžička

Krásný den,
jak se máte? Já se mám pracovně, ale našla jsem si chvilku, abych napsala další recenzi, jelikož se mi tu hromadí knihy, které čekají na zrecenzování. Dneska tu mám recenzi na knihu o velkém přátelství v nelehké době. Jedná se o knihu ŠLI DVA, ŠEL SÁM od českého autora Petra Růžičky. Vydalo ji nakladatelství Cosmopolis.
Knihu jsem si vzala na čtení hlavně díky dodatku na obálce: Příběh velkého přátelství na pozadí bouřlivé doby.
Jak se mi kniha líbila? Mrkněte do celého článku.

Anotace:
Bruno a Žanek jsou dva vrstevníci, které jednoho dne svede dohromady šťastná náhoda. Tím začíná příběh mimořádného přátelství, jež rámují nejen první vztahy s děvčaty, ale i společné zájmy o sport a automobily.
Spokojený život však jako údery perlíkem začnou narušovat „velké dějiny“ a pokojný a jednoduchý svět, v němž protagonisté žijí, se pomalu začíná rozpadat.
Jak ovlivní konec první republiky a začátek okupace životy a přátelství našich hrdinů?
Příběh se odehrává v kulisách mnohonárodnostního Brna druhé poloviny třicátých let dvacátého století. Osudy obyvatel, místní reálie a dobový jazyk ožívají před očima a přesvědčují tak čtenáře, že život není černobílý a že nikdy nemůžete vědět, jak byste se vy nebo vaši blízcí zachovali, kdybyste se ocitli před těžkým rozhodováním v těžké době.

Co já na anotaci:
Kniha mě zaujala, jelikož ráda čtu o období 2. světové válce, konec první republiky a začátek okupace. Také mě zaujalo to, že by měl být příběh o přátelství v nelehké době.

Recenze:
Kniha je od českého autora Petra Růžičky, od kterého jsem nikdy nic nečetla. Kniha Šli dva, šel sám byla zvláštní. Jak jsem se na ni těšila, tak nevím co napsat. Hned po dočtení jsem věděla, že se mi líbila, ale postupem času se mi příběh vytrácel z hlavy a při psaní recenze jsem si knihu musela několikrát otevřít. Styl psaní byl dobrý, sedl mi, ale příběh byl napsán, tak nějak zvláštně. Dokonce jsem měla knihu přečtenou během jednoho dne, jak mě příběh pohltil. Možná jsem knihu četla ve špatném období, určitě mám v plná si knihu přečíst ještě jednou.

Příběh se odehrává v Brně, v druhé polovině třicátých let dvacátého století. Tedy v nelehké době plných těžkých rozhodování. Občas jsem se při nějaké události musela zamyslet
Jeden z hrdinů měl zvláštní projev, který mi trochu vadil. Asi to byl slang moraváka, v anotaci se píše dobový jazyk. Líbilo se mi, že kluci začínají randit poprvé s děvčaty, to bylo v knize tak hezky vyobrazené.

Kniha je sice tenká, ale nese velké poselství, že i v nelehké době lze poznat pravé a velkém přátelství. Když dopisuji tuto recenzi s knihou v ruce, tak si říkám, že bych dala knize 4,5 hvězdičky. Vzhledem k tomu, že pracuji s dětskými knihami, tak vždycky přemýšlím, zda bych knihu doporučila i dětem kolem 15ti let, kteří hodně čtou a chtějí už i knihy pro dospělé, tak tuto knihu bych doporučuji spíš opravdovým dospělákům než mladším. Hlavně asi musíte trochu znát historii, jinak vám tento příběh nic nedá.

Pokud rádi čtete historické romány a znáte trochu historii, tak si knihu zkuste přečíst. 
Já si knihu ukládám do své knihovny a určitě si ji ještě někdy jednou přečtu.

Knihu ŠLI DVA, ŠEL SÁM vydal: 

3 komentáře:

  1. Podle anotace by se mi kniha mohla líbit. Děkuji za hezkou recenzi. 🙂

    OdpovědětVymazat
  2. třeba až ji budeš číst po druhé, najdeš tam něco víc :)

    OdpovědětVymazat
  3. Po knize bych asi sama od sebe nesáhla, ale podle tvé recenze nevypadá vůbec špatně. :)

    OdpovědětVymazat