pondělí 24. dubna 2023

Kodaňská trilogie: Dětství, Mládí, Závislost - Tove Ditlevsen

Krásný večer.
Minulý týden se ke mě v práci dostala autobiografie Tove Ditlevsen, která nese název Kodaňská trilogie. U nás ji vydalo nakladatelství Host.
Dánskou autorku jsem vůbec neznala, ale i tak jsem si knihu o ní moc ráda přečetla. 
Ještě než jsem ji začala číst, tak jsem si na internetu našla pár informací. Tove začala psát nejprve básně, než se dostala k románům. Napsala 29 knih (u nás nevyšly) a ve svém třetím manželství začala brát ve velkém drogy. V roce 1976 se předávkovala.
Znělo mi to, tak že bude Tove asi dost zajímavá, proto jsem se vrhla na čtení. 
No, a jaká nakonec kniha byla? To se dozvíte v celém článku.

Anotace:
Niterná zpověď jedné z nejvýznamnějších dánských autorek dvacátého století.

V Dánsku již kultovní trilogie zavádí čtenáře do Kodaně mezi třicátými a sedmdesátými lety dvacátého století. Tove Ditlevsenová vypráví svůj životní příběh — příběh ženy z obyčejného dělnického prostředí, odkud se snažila co nejdříve uniknout do světa literatury. Kniha vyobrazuje složitá ženská přátelství, manželství bez citu a porozumění, mateřství a nechtěná otěhotnění, milostná vzplanutí, rozpolcení mezi muži, závislost na alkoholu a drogách, ale především závislost na psaní.

Autorka se již v sedmnácti letech stala slavnou básnířkou, ovšem věnovala se i psaní novel, románů, povídek, esejů a především memoárů. Svůj život ukončila roku 1976 sebevraždou. Ačkoli ji soudobá kritika kvůli jejímu dělnickému původu i prostému faktu, že je žena, nebrala vážně, Ditlevsenová se nakonec vypracovala v jeden z nejnaléhavějších hlasů dánské literatury dvacátého století a se stejnou intenzitou oslovuje čtenáře po celém světě i dnes.

Recenze:
Knihu přeložila Lada Halounová.

Tove z Dánska nám velice čtivě vypráví svůj životní příběh ve třech částech. Dětství, Mládí a Závislost. 
_______________

V první části se dozvíme, jak a s kým Tove vyrůstala. Jaké měla vztahy s rodinou, ukázala nám chudobu a špínu ve čtvrti Vesterbro, kde bydlela.
Tove nás vezme i do školy, kdy už píše tajně básně. Chce být básníkem, jenže v té době je pro ženy problém stát se básníkem. Ve svých 14 ti letech se snaží své básně poprvé prodat, ale neúspěšně.
CHYBA? Na straně 24 se dozvíme, že se Tove narodila 14. prosince 1918, ten rok i skončila první světová válka, jenže já si na internetu přečetla, že se Tove narodila v roce 1917. Bohužel až na konci knihy jsem se dočetla v Ediční poznámce, že je to chyba, ale nechápu proč Tove něco takového napsala.

V druhé části Mladí začíná Tove ve svých 14 ti letech pracovat, vystřídá několik zaměstnání. Prozradí nám, jak začínala s muži, jaké to bylo odstěhovat se od rodičů, a také se jí konečně povede vydat první knihu básní.

Poslední část Závislost. Již vdaná Tove začíná psát tajně román a rozjíždí Klub mladých umělců. V manželství je po čase nešťastná, proto se rozvede a vezme si jiného. Porod, potrat, psaní...Tove má vcelku problémový život, celkem 4x se vdá a díky třetímu muži začíná být závislá na drogách. V knize popisuje, jak se cítila po dávce a bez ní. Po pár letech Tove manžel doslova ovládá díky drogám, které ji sám dává. Po asi pěti letech to vypadá, že Tove umírá, sebere veškerou sílu a nechá se zavřít do nemocnice, kde podstoupí odvykací léčbu. Udělá vše, aby mohla zase psát.
______________

Celou dobu jsem vnímala, jak se Tove cítila. Dokázala jsem si představit tu dobu a její trápení s muži. Tove mi byla sympatická do doby než začala využívat třetího může k drogám, který ji pak díky analgetikum držel doma.
_______________

Tato kniha je srovnávána s knihou Geniální přítelkyně od Eleny Ferrante, protože jsou v knihách dívky milující literaturu žijící v dělnických čtvrtích. 

Na internetu jsem se někde dočetla, že by měla být natočena televizní série podle třetí části Závislost.

Znáte tuto spisovatelku? U nás bohužel od ní žádná kniha nevyšla, jen tato.

Knihu KODAŇSKÁ TRILOGIE vydalo nakladatelství:

4 komentáře:

  1. Já mám ságy, které mapují život skrz několi desetiletí, docela ráda, tak by se mi to možná mohlo líbit.

    OdpovědětVymazat
  2. určitě to nebylo lehké čtení a je škoda, že u nás žádná jiná kniha od autorky nevyšla :)

    OdpovědětVymazat
  3. O knize i autorce slyším poprvé. Vypadá to ale na zajímavé a nejspíš i psychicky náročné čtení.

    OdpovědětVymazat
  4. Mám biografie a autobiografie ráda, takže knížku možná zkusím. Děkuji za tip. 🙂

    OdpovědětVymazat