pondělí 1. května 2023

Les v domě - Alena Mornštajnová

Krásný večer, 
zítra po třech dnech do práce, vůbec se mi nechce. Ve volnu jsem ani moc nečetla, jelikož nebyl čas, což mě trochu mrzí.
Konečně jsem se dostala k napsání recenze na novinku LES V DOMĚ od české spisovatelky Aleny Mornštajnové. Po dočtení jsem musela několik dní přemýšlet, co do recenze napsat, jelikož knihu skoro všude chválí.
Co nakonec na knihu říkám? To se dozvíte v celém článku.

Anotace:
Říkají jí Cácora a vypadá to, že je na světě nedopatřením a jakoby navíc. Otec kamsi zmizel při povodních, matka utíká před odpovědností k milencům a alkoholu — a Cácora zůstala viset na krku nevraživé babičce, která obhospodařuje zahradnictví a je přesvědčená o tom, že všechno špatné lze v životě jednoduše vyhubit jako žravé plzáky. Nebo o tom prostě nemluvit. Jenže všude kolem je les, ve kterém se skrývá cosi hrozivého, a Cácora jednoho dne mluvit začne…

Alena Mornštajnová napsala strhující dramatický příběh o tom, že nic v životě není takové, jak to na první pohled vypadá, a že žádné tajemství není nikdy pohřbeno tak hluboko, aby se nedalo vykopat. Budete se bát, ale nepřestanete číst, dokud se neobjeví na povrchu.

Recenze:
Má druhá kniha od autorky. Četla jsem předtím knihu Listopád, ta se mi líbila, pač to bylo, co by bylo kdyby...doma mám ještě Hanu a Hotýlek, obě knihy si chci přečíst tento rok.
Novinka Les v domě je všude, kam se podívám. Momentálně ji mají snad už všichni přečtenou. Všechny recenze, které jsem viděla byly pozitivní. Tak jsem byla zvědavá, jaká kniha bude a jestli se mi také bude líbit. Příběh jsem přečetla na jeden zátah, jelikož se četl velice dobře.
_______________

Příběh malé cácory je silný, ale nebylo mi ji moc líto. Nevím proč, ale její příběh je psaný tak, že mě spíš štvala, i když se jí stalo to, co se jí stalo. Když byla malá, tak jsem si říkala, že je to hrozný, je to dítě a nemůže jen tak odejít. Nemohla za to, ale i tak mi byla trochu nesympatická. Rodina se na ní podepsala, ale i tak jsem s ní soucítila jen v tom dětství, protože jako dítě v takové rodině nemůžete dělat asi nic. Možná je to tím, že autorka nic takového nezažila a tím nedokázala vepsat pravé pocity.

Bohužel musím říct, že je příběh nedotažený, chyběly mi tam detaily některých událostí. Autorka byla zaujatá cácořiným příběhem, nekoukala napravo či nalevo, což je škoda. Myslím si, že by příběh snesl ještě tak 150 stran.
A také mi trochu vadilo to, že jsem nevěděla kolik let je prarodičům, jestli měla maminka cácoru v 17, tak kolik bylo dědovi, podle mých výpočtů nemohly být prarodiče ještě v důchodu.

V knize sledujeme cácořino dětství, vyrůstala u prarodičů, matka se o ní nechtěla starat, ve škole měla jen jednu kamarádku, které se svěří s tajemstvím, díky kterému zničí někomu život. Dále nám spisovatelka ukáže cácořino dospívání, první práci a snahu o udobření s matkou.
Konec mě nepřekvapil, tušila jsem to.
________________

Nerozumím tomu, když žena má děsné dětství, tak svému dítěti dětství také znepříjemní. Spíše by se měla snažila o to, aby se její dítě mělo lépe než ona.

Pokud máte rádi těžší téma, které se těžko vstřebává, tak doporučuji!
Jen okolní situace nejsou dotažené.

Četli jste nějakou knihu od této autorky?

Knihu LES V DOMĚ vydalo nakladatelství:

8 komentářů:

  1. Veroniko zdravím. Knihu Les v domě jsem přečetla minulý týden, měla jsem ji půjčenou od přítelkyně syna a přečetla ji za tři dny. Od Aleny Mornštajnové jsem četla všechny knihy, které napsala. Mě hlavní hrdinky líto bylo, a to moc, jak se na ní podepsala celá její rodina. Hezký večer přeju, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  2. od autorky jsem nic nečetla, ale kamarádka mi popisovala, o čem kniha je... příběh silný, ale také se jí některé věci nepozdávaly jako například otec, opravdu by to dovolil?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Otec, který nakonec nebyl její otec, byl podle mě nějaký Jelimán ze sociální rodiny, kterému je všechno jedno. Prostě se sebral a odešel, kdo ví kam. Akorát by mě zajímalo, kolik mu bylo, když už měl dva syny a kolik let bylo prarodičům? Dcera měla cácoru v 17, tak to nevypadá, že by měly být prarodiče v důchodu..

      Vymazat
  3. Od autorky jsem před několika lety četla Slepou mapu, která se mi líbila hodně. Její další knihy mám v plánu, ale konkrétně tahle se mi svým tématem tolik nezamlouvá.

    OdpovědětVymazat
  4. Já jsem četla Hanu a Slepou mapu, líbily se mi obě, Hana víc. Naopak mne nelákal Listopád - nemám ráda hry na kdyby...

    OdpovědětVymazat
  5. Recenzi jsem si záměrně nepřečetla celou, protože se na knížku snad brzy chystám. Ale z toho, co jsem četla, jsme zvědavá, jak se nám doma bude líbit. 🙂

    OdpovědětVymazat
  6. Od AM mám přečtené všechny její knihy. Dokáže výborně vystihnout psychologii postav. Tuhle poslední jsem ještě nečetla, ale těším se na ni. I přes ( nebo právě proto) její dramatické handrkování o vykradení námětu.
    O všem? Ovšem!

    OdpovědětVymazat
  7. Přiznám se, že nemám ráda věci, které jsou zrovna v kurzu. Takže jsem si zatím k autorce nenašla cestu :D Třeba jednou, až ten boom kolem ní trochu utichne.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat