středa 3. května 2023

Řecké štěstí - Kateřina Panou

Krásný večer, 
dneska jsem dočetla jednu skvělou knihu Řecké štěstí, napsala ji Češka, která žije několik let v Řecku. Takové knihy mám ráda, a jak jde o Řecko, tak to je moje. Řecko mám hodně ráda. Jejich krajina, moře, příroda, jídlo, tradice...asi za mě nejlepší země na letní dovolenou. Na knihu jsem se těšila hrozně moc, jelikož by to měly být články z blogu autorky Řecké štěstí, který získal ocenění Magnesia Litera Blog roku 2022.
Sice malý formát, ale za mě je to velice povedená kniha, mám ráda křídový papír.
Anotaci i mou recenzi najdete v celém článku.

Anotace:
Autorka žije už déle než pětadvacet let v řeckém kraji Epirus, provdala se tam, založila rodinu a našla
štěstí. Řecké štěstí. Zemi zná jako málokdo jiný, a protože tradiční Řecko, které ji kdysi okouzlilo,
postupně mizí, rozhodla se o něm psát –⁠ o jeho zvycích, tradicích, historii i legendách, ale také třeba
o jazykových záludnostech a úskalích života v cizí zemi.

Mimo jiné se dozvíte:
- Proč se Řekové zdají tak šťastní a bezstarostní
- Jaká jsou tradiční řecká jídla
- Jaké mají v Řecku vánoční cukroví a recepty na ně
- Jaký mají Řekové vztah ke zvířatům
- Proč mají Řekové Dušičky dvakrát za rok
- Proč Řekové věří na úterý třináctého

Recenze:
 Řecké štěstí je blog, který získal ocenění Magnesia Litera Blog roku 2022. Já o něm vím, ale nijak zvlášť jsem ho nečetla. Na facebooku ho sleduji, ale že bych ho četla nějak pravidelně to ne. Po dočtení této knihy ho začnu sledovat více.

Kniha obsahuje krátké články, ve kterých jsou zaznamenány všelijaké historky, které zažila Kateřina v Řecku, ale i v Česku se svým manželem Řekem.
I když kniha obsahuje historii, řeckou mytologii a legendy, tak se příběhy četli velice dobře a svižně. Rozhodně jsem se nenudila.
____________

Co se v knize dozvíme?
Jak se Kateřina dostala do Řeckého města Parga. Jak se poznala se svým manželem a kolik dětí se jí narodilo. Takový ten základ, který zajímá snad každého. Dále už jen píše o životě v Řecku - tradice, obyvatelstvo, svátky, jídlo, historie i legendy. 

 Jsem ráda, že do knihy zahrnula i historky z Česka, kdy se její manžel seznamoval s českou kulturou, jako např. Velikonoce (vážně se bijí ženy? pro Řeka něco nepředstavitelného).
Je fajn, že vzala jednou spolu s manželem tchýni a tchána do Česka k mamince, aby viděli odkud pochází.

Nejvíce mě zaujala historka o prvním zažitém zemětřesení a Velikonocích v Česku, skvěle popsala svátek Ochi a řecký pohřeb, ten jsem sice znala, ale Kateřina ho doplnila o detaily, o kterých jsem nevěděla.
Jsem ráda, že do historek zahrnula i popis toho, jak to tam mají děti se školkou a školou. Prozradila nám i jak je to s toulavými kočkami.
V knize najdeme i pár receptů, např. na vánoční cukroví.
_________________

O Řecku jako takovém jsem se z knihy dozvěděla dost zajímavých informací, dokonce Kateřina popsala plno legend, které mě vždycky bavili číst. Řekové jsou hodně pověrčivý, snaží se vše dodržovat, ale podle všeho mají, tak nějak všechno na háku, což nevím jestli bych s mojí povahou zvládla. 
Skvělá kniha, bavila mě.

Určitě si přečtěte rozhovor s Kateřinou

Máte rádi Řecko? 

Knihu ŘECKÉ ŠTĚSTÍ vydal: 

4 komentáře:

  1. To vypadá zajímavě a líbí se mi fotky v knize.

    OdpovědětVymazat
  2. je super, že ti kniha sedla a líbila se :)

    OdpovědětVymazat
  3. Myslím, že tahle knížka by se mohla líbit sestře. Děkuji za tip. 🙂

    OdpovědětVymazat
  4. Knihu mám zrovna rozečtenou a zatím jsem spokojená. Pohled na Řecko z pohledu místního, byť cizince, je skvělý. :)

    OdpovědětVymazat