pondělí 22. května 2023

Všechen můj hněv - Sabaa Tahir

Krásný večer, 
o víkendu jsem přečetla jednu moc pěknou knihu od autorky fantasy sérii Jiskra v popelu. Sabaa Tahir napsala samostatný young adult román VŠECHEN MŮJ HNĚV a u nás ho vydalo nakladatelství Host.
Obálka je úplně jiná než v originále a mě se ta česká obálka líbí více.
V celém článku najdete anotaci i mou recenzi.

Anotace:
Sal a Nur jsou si navzájem něčím víc než nejlepšími přáteli — jsou rodina. Vyrůstali spolu v malém kalifornském pouštním městě Juniper jako vyděděnci a naučili se jeden druhému rozumět tak, jak to nikdo jiný neuměl. Tedy až do ošklivé hádky, která jejich pouto zdánlivě přetrhla.
Jako potomci uprchlíků pákistánského původu vědí, jak těžké je vybojovat si své místo a zapadnout. Sal se při studiu posledního ročníku střední školy snaží udržet v chodu rodinný motel, zatímco jeho otec se utápí v alkoholu a truchlí nad ztrátou své nedávno zesnulé ženy. Nur zase našlapuje po tenkém ledě — ve volném čase pracuje ve večerce svého vznětlivého strýce a snaží se před ním zatajit, že se hlásí na univerzitu, aby ubíjejícímu stereotypu jednou provždy unikla.
Když se Salovi jeho pokusy zachránit motel vymknou z rukou, on i Nur si musí položit otázku, jakou má jejich přátelství cenu a jestli ho dokážou navzdory všemu zachránit.

Recenze:
Knihu přeložila Jitka Jeníková a o obálku s grafickou úpravou se postarala Alena Gratiasová.

Má první kniha od autorky a musím hned na začátek říct, že jsem nadšená. Začátek mě upřímně moc nebavil, ale po cca 40 stránkách jsem se začetla tak, že jsem příběh musela dočíst. Trochu mi vadilo v textu několik vět v urdštině a paňdžábštině, nevím proč, ale tyto jazyky mi nejsou moc sympatické v psané formě.
Jinak se mi příběh četl velice dobře, svižně a líbí se mi, že je psaný ze dvou pohledů.

O příběhu: 
Sal a Núr jsou spolužáci a zároveň nejlepší kamarádi. Vyrůstali spolu ve městě Juniper, teď maturují a podávají si přihlášky na univerzity. Oba jsou z rodin uprchlíků z Pákistánu. Salovi umře maminka a tatínek je alkoholik. Sal se snaží ze všech sil udržet rodinný motel. Núr rodiče nemá, vychovává ji strýc, který vlastní krámek s alkoholem, ve kterém občas pracuje. Strýc nechce, aby šla Núr na univerzitu, musí pracovat u něj. Jenže Núr si podá několik přihlášek. Jednoho dne se Salovi a Núr změní život, jelikož se při zachraňování motelu dostanou do velkých potíží a tady se ukáže jak velcí jsou přátelé.
____________________________

Tyto dva pohledy jsou doplněny o kapitoly, ve kterých nás maminka Sala zavede do minulosti a také prozradí, jak se cítila na konci svého života. Milovala Núr jako svou vlastni dceru.

Krásný příběh o přátelství, i když je plný drog, rasismu a násilí.
Je určen mladším čtenářům, jelikož se jedná o young adult literaturu.

Knihu VŠECHEN MŮJ HNĚV vydalo nakladatelství:


5 komentářů:

  1. Tuhle knihu jsem nikde nezaznamenala. Možná by se mi mohla líbit, i když už rozhodně nejsem kategorie YA

    OdpovědětVymazat
  2. Příběhy psané z více pohledů jsou super, ale zrovna Pákistánci mě nezajímají. Vím, že to zní hrozně, ale jednám s nimi v práci a nemůžu se zbavit dojmu, že jsou to nejotravnější stvoření na světě. :D Asi bych jim v té knížce nefandila.

    OdpovědětVymazat
  3. O knize jsem už slyšela, vypadá moc zajímavě :)

    OdpovědětVymazat
  4. to nezní vůbec jako jednoduchá četba, ale zní to velice zajímavě :)

    OdpovědětVymazat
  5. Myslím, že by se mi knížka mohla líbit, i když čtení pro mládež už nečtu často. 🙂

    OdpovědětVymazat