pondělí 19. června 2023

Hledání dobré smrti - Caitlin Doughty

Krásný večer,
dneska jsem se po práci vrhla na dopsání recenze na hodně zajímavou knihu, kterou mi doporučila kolegyně, která knihu ještě nečetla, ale zaujala ji na internetu a mě poté také. Hned, jak mi kniha dorazila, tak jsem se vrhla na čtení a po dočtení jsem sepsala snad vše, co jsem chtěla do této recenze.
 HLEDÁNÍ DOBRÉ SMRTI od Caithlin Doughty. Autorka vlastní v Americe pohřební ústav, a proto se vydala do jiných zemí, aby zjistila, jak se jinde loučí s mrtvými. 
Jednoduše své poznatky popsala do knihy s nádhernou obálkou.
Anotaci i mou recenzi najdete v celém článku.

Anotace:
Majitelku pohřebního ústavu Caitlin Doughtyovou fascinuje všudypřítomný strach ze smrti, pokouší se proto zjistit, jak o své mrtvé pečují lidé v jiných kulturách. Hledání dobré smrti je poutavá cesta do různých koutů světa, na které poznáte tajemné a působivé pohřební rituály, o kterých se v našem prostředí téměř nic neví.

Na indonéském venkově sleduje muže, jak umývá a obléká tělo svého mumifikovaného dědečka, s nímž už dva roky pobývá v rodinném domě. V La Paz objevuje bolivijské natitas (oslavované lidské lebky, co kouří cigarety a plní lidem přání). V Tokiu se seznamuje s japonským zvykem kotsuage, během kterého pozůstalí vybírají čínskými hůlkami kosti svých milovaných z popela. Píše o inovátorech v oblasti pohřebních služeb, kteří zkoumají kompostování lidského těla a ekologické pohřby. Snaží se zjistit, jak by nám různé tradice, od mexického svátku Día de los Muertos až po zoroastrijský nebeský pohřeb, mohly pomoci vidět naše vlastní pohřební zvyklosti v jiném světle.

Vydejte se spolu s autorkou po světě za hledáním „dobré smrti“. Je to cesta možná trochu morbidní, ale dobrodružná a nesmírně zajímavá, je to příběh o mnoha překvapivých a fascinujících způsobech, kterými se lidé po celém světě vyrovnávají s velmi lidskou výzvou – se smrtí.

Recenze:
Knihu přeložila Tereza Šulcová, skvělý překlad, díky kterému se mi kniha četla velice dobře a rychle. Líbí se mi autorčin humor, pobavila mě, i když je kniha o smrti.
Nečekala jsem, že bude kniha ilustrovaná, mile mě to překvapilo a o ilustrace se postaral Landis Blair. Nádherné ilustrace, přesně můj styl. Kniha je krásně graficky zpracovaná a díky poutavé obálce si jí každý všimne.
___________________

Autorka Caitlin je majitelkou pohřebního ústavu v LA, pracuje od svých 22 letech v krematoriu a pohřebnictví. Tedy v oboru a téměř od začátku věděla, že bude chtít změnit postoj ke smrti a najít i způsoby, jak nabídnout alternativní pohřeb.
V roce 2011 autorka založila THE ORDER OF THE GOOD DEATH (řád dobré smrti), povzbuzuje lidi, aby mluvili o smrti, umírání a mrtvolách, snaží se o tu nejlepší a nejpřirozenější péči na konci života.
Dokonce Caitlin točí dost zajímavá videa na YouTube. Její kanál se jmenuje Ask a Morticia.

Autorka vydala tři knihy, u nás vyšly zatím jen dvě. Předešlou knihu Tlouštíci hoří rychleji & další fatální moudra z krematoria si chci určitě přečíst.
___________________

O knize:
V krátkém úvodu nám autorka prozradí to, co už dávno vím a to je, že je pohřbívání jeden velký business. Lidé utrácejí více peněz než by měli za pohřeb a věci okolo. Truchlící nejspíš koupí vše, co mu v pohřebním ústavu doporučí či poradí.

Colorado - Autorka nás vezme na kremaci venku na tzv. hranici. Dozvíme se, jak takové zpopelnění probíhá a autorka nám přiblížila trochu z historie zpopelňování.
Indonésie - Caitlin letí s Paulem Koudounarisem do Tana Toraja. Autorka nám živě popíše rituální pohřeb, na který se jezdí koukat i turisté. Dále se něco málo dozvíme o mumifikaci a o hodně zvláštní tradici s mrtvými.
Mexiko - Caitlin nám poví něco málo o svátku Día de Muertos, malířce Frida Kahlo, a o tom, co se dělá pozůstalým 1. listopadu.
Severní Karolína - Přiblíží nám Projekt městské smrti, tedy kompostování těl.
Španělsko - Jak se Španělé loučí s mrtvými, a jak probíhá kremace a pohřbívání.
Japonsko - Krásně nám autorka popíše hodně zajímavé kolumbárium Ruriden, jak v Japonsku probíhá zvláštní kremace, a jaké věci se nesmí s tělem zpopelnit. Popíše nám, jak funguje Lastel hotel pro mrtvoly a nejmodernější pohřební zařízení na světě Daitokuin Ryogoku Ryoen.
Bolívie - Tentokrát nás Caitlin zavede do nejvýše položeného hlavního města na světě La Paz, kde byl donedávna problém se zpopelněním. Prozradí nám, co je ñatitas, a co se s nimi dělá.
Kalifornie - V poslední kapitole se dozvíme o přírodním pohřebišti a příhodě hudebníka Grama Parsonsova. Autorka se přiklání k nebeskému pohřbu, který se praktikoval tisíce let v Tibetských horách.

V závěru si můžeme přečíst krátký epilog a poděkování.

Při čtení knihy jsem u sebe musela mít mobil, abych si všechna místa našla na google. Nejvíc mě zaujalo kolumbárium Ruriden, mají ho perfektně vymyšlený.



4 komentáře:

  1. Vůbec by mě nenapadlo, že může být knížka i na takovéto téma. Rozhodně je to ale zajímavý námět, ve kterém si každý člověk může svou útěchu.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  2. Smrt je v naší společnosti myslím docela tabuizovaná, takže je to asi takové vykročení z hranic. Ale nevím, jestli by mne to lákalo - asi ve mne nějaké malé tabu ve vztahu ke smrti je

    OdpovědětVymazat
  3. tohle mě zaujalo, zní to opravdu zajímavě :)

    OdpovědětVymazat
  4. O knize slyším poprvé a musím říct, že mě zaujala. Prvotně úžasnou obálkou, ale i obsahem. Myslím, že se po ní podívám. :)

    OdpovědětVymazat