středa 20. září 2023

Sen o šicím stroji - Bianca Pitzorno

Krásný večer, 
dneska bych vám ráda představila jeden kratší a velice milý román, který napsala italská spisovatelka, textařka, redaktorka a scénáristka Bianca Pitzorno, která se narodila v roce 1942. Román SEN O ŠICÍM STROJI mě zaujal díky nádherné obálce a anotaci. 
Líbí se mi komu autorka knihu věnovala a díky komu tento příběh napsala, hned to pro mě bylo jiné čtení a mělo pro mě nějakou váhu, než kdyby to byl obyčejný román.
Více v celém článku.

Anotace:
Na počátku minulého století žila v jednom italském městečku mladá švadlena, která docházela do bohatých rodin, aby tam šila a opravovala oblečení a prádlo. Sama se naučila číst a psát, zamilovala se do opery a milostných románů, ale jejím největším snem byl šicí stroj. Úžasný vynález, který by jí zajistil dobrý život a nezávislost. Musí se ale spokojit s tím, že šije na strojích, které mají v bohatých domech, kam dochází. A zatímco svým zákaznicím mlčky bere míry a šije šaty, vyslechne vzrušující příběhy, které si dámy šeptem sdělují, pozná jejich sny a touhy i rodinná tajemství, která měla zůstat navěky utajena. Když se ale nakonec stane hrdinkou svého vlastního příběhu, musí rychle dospět a ze všech sil bránit svou svobodu ve světě ovládaném mocnými a bohatými.

Recenze:
Knihu přeložila Ilona Laužanská.
Skvěle napsaný román, který nemá moc stran, a proto jsem měla knihu přečtenou na jeden zátah.

Moc hezký, jednodušší a romantický příběh. Příběh měl spád i temnou atmosféru. Líbila se mi hlavní postava snad ve všem. 

O příběhu:
Mladá švadlena se naučila řemeslu od své babičky, díky ní se naučila být tou nejlepší a díky tomu mohla šít pro bohaté rodiny. Opravovala jim vše, co mohla. Byla tak šikovná, že se naučila sama číst i psát, jelikož pochází z velice chudé rodiny, tak nikdy nechodila do školy. K bohatým chodila domů, kde slýchala plno příběhů, tajemství i přání. Sama jedno měla, obstarat si šicí stroj. Do cesty se jí připlete holčička, o kterou se musí nějakou dobu starat. To by nebyla romantika, kdyby v knize nebyl zamilovaný muž. Jeden se objeví a chce švadlenu za každou cenu, ale jeho rodina jaksi nesouhlasí. On a švadlena? To tedy ne, jedna žena z jeho rodiny se snaží, jak může, aby švadlenu odstranila. Švadlena je silná žena a poradí si.

Pro mě to byla krásná oddechovka.
_____

Tento příběh si autorka vymyslela, ale příhody jsou z reálné události, o kterých jí vyprávěla její babička.

Autorka věnovala knihu všem současným švadlenkám třetího světa, které pro nás šijí módní hadry, jež si kupujeme za pár kaček. Některé šijí pořád dokola jeden kus. Autorka tvrdí, že je šití krásná a kreativní činnost. Nelíbí se jí velkovýroba levného oblečení, kterého je kvanta.
Časy švadlenek skončily. Cílem této knihy je, aby neupadly navždy v zapomnění.

Líbí se vám obálka?
Znáte tuto knihu?

5 komentářů:

  1. Tak věnování knihy mne taky zaujalo...

    OdpovědětVymazat
  2. Kniha vypadá hodně zajímavě a stejně tak věnování autorky. :)

    OdpovědětVymazat
  3. podle první fotky jsem myslela, že se jedná o paperback :) anotace zní zajímavě, kniha by se mohla líbit mamince :)

    OdpovědětVymazat
  4. Knížka mě zaujala jako tip na dárek pro mamku :-)) Myslím, že by se jí mohla líbit a ráda šije :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Já jsem o knížce uvažovala. Děkuji za pěknou recenzi. Nejspíš si ji nakonec přece jen koupím. 🙂

    OdpovědětVymazat