čtvrtek 16. listopadu 2023

Empusion - Olga Tokarczukova

Zdravím,
konečně mám trochu klidu. Nejraději bych si vzala dovolenou a nic nedělala, mám náročnější období a venku je pořád ošklivě, to mi k náladě moc nepřidává. Naštěstí mám večery pro sebe a mohu alespoň trochu číst. Minulý měsíc jsem přečetla jednu hodně zvláštní knihu od Olgy Tokarczukové, jmenuje se EMPUSION a dneska jsem na ni konečně dokončila recenzi.
V celém článku najdete anotaci i recenzi.

Anotace:
Přírodní léčivý horor. Září roku 1913, léčebné lázně Görbersdorf. Mieczysław Wojnicz, student ze Lvova, přijíždí do lázní v naději, že nejmodernější metody a křišťálově čistý vzduch zastaví průběh jeho nemoci, nebo ji možná úplně vyléčí. Avšak diagnóza nedává prostor iluzím. Mieczysław totiž trpí tuberkulózou. Ubytuje se v penzionu, kde poznává některé z pacientů. Nad likérem Schwärmerei nemocní muži z Vídně, Královce a Vratislavi neúnavně diskutují o nejpalčivějších světových problémech. Stojí Evropa na prahu války? Je lepší monarchie, nebo demokracie? Existuje zlo? Je možné určit, zda nějaký text psal muž, nebo žena?

Mieczysław zároveň naslouchá šokujícím příběhům o tragických událostech, které se odehrály na vrchovině v okolí sanatoria. Ačkoli je zaneprázdněn hledáním pravdy v sobě samém, záhadné hrůzné události ho čím dál tím víc fascinují. Netuší však, že už si ho zlověstné síly vybraly za svůj další terč.

Recenze:
Knihu přeložil Petr Vidlák.
Nejprve bych ráda řekla, proč jsem si knihu vybrala. Jednak je to novinka a hlavní důvod byl ten, že je autorka ve světě dost uznávaná, získala několik literárních cen, dokonce Nobelovu cenu v roce 2018 a já jsem od ní ještě nic nečetla. Musela jsem to napravit a zjistit, jak autorka píše.

O příběhu:
Mladý muž Wojnicz z Lvova jede v roce 1914 do léčebny v Görbersdorfu, jelikož má tuberkulózu. Jedná se o léčebnu jen pro pány, seznamuje se s nimi a zjišťuje kdo odkud je, jakého je náboženského vyznání, jaký mají zkušenosti atd...a jen hovoří, vedou nudnější rozhovory a řeší i politiku. Dost se povyšují nad ženami. Ženy jsou podle nich podřadné, emocionálně slabé a jen umí může svádět. Hovory mužů jsou proloženy sebevraždou manželky majitele domu.

Příběh má dost ponurou a temnou atmosféru s různými zvuky jako např. šepot či šílený kašel z ostatních pokojů. Autorka krásně vykreslila pozadí příběhu, krajinu, příroda, vnitřek domu i vzpomínky z dětství.

Byl to pomalejší, ponurý a nudnější příběh. Bohužel jsem podle anotace čekala trochu něco jiného, ale jsem ráda, že jsem mohla poznat styl psaní této uznávané spisovatelky.

Četli jste nějakou knihu od této autorky?

Knihu EMPUSION vydalo nakladatelství:


2 komentáře:

  1. knihu vůbec neznám :) jedná se o tedy o hororový příběh nebo spíše něco jiného?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Horor to bohužel není, je to spíše ponurý román, ve kterém se muži povyšují nad ženami a probírají jejich témata.

      Vymazat