pondělí 20. července 2020

Tatér z Osvětimi - Heather Morris

Krásný večer!
Konečně mám překopírované všechny články o knihách ze starého blogu. Je to nezvyk psát na nový blog, ale musím si zvyknout. O knihách psát chci, takže tu mám první recenzi, kterou z mého starého blogu neznáte. 
Jedná se o recenzi na knihu Tatér z Osvětimi od Heather Morris, kterou jsem dostala minulý rok k Vánocům. Chtěla jsem ji, jelikož ji plno lidí vychválilo, když vyšla, ale dnes jsem četla i pár hodně podobných názorů, se kterýma se ztotožňuji.
V celém článku najdete anotaci i mou recenzi. Určitě mi dejte vědět, zda jste knihu četli a jak se vám líbila.
Anotace:
Tetování vězňů v Osvětimi se stala symbolem holocaustu. Jedním z těch, kdo čísla na předloktí tetovali, byl slovenský Žid Lale Sokolov, rodným jménem Ludwig Eisenberg. Jeho příběh připomíná děsivé události v dějinách lidstva a ukazuje, že vedle sebe mohou existovat promyšlená brutalita i nesobecká láska. Autorka s citem odkrývá sedmdesát let staré události, aniž by milostný příběh převládal nad tím nejdůležitějším – ztrátou domova, utrpením a touhou přežít.

Co já na anotaci?
Knihy, které nám přibližují život za doby 2.sv války čtu hodně. Ráda se dozvídám, co tenkrát bylo, i když to byla nepředstavitelná doba. V této knize má být ukázán život v Osvětimi tatéra. Když kniha vyšla byla úplně všude, takže bylo jasné, že ani mě nemine.

Recenze:
Knihu přeložil Vladimír Fuksa. Je to dobrý překlad, díky kterému se kniha čte velice dobře. Začetla jsem se do knihy a během chvilky jsem měla knihu přečtenou. Nemohla jsem knihu odložit, dala jsem ji na jeden zátah.
Bohužel poslední dobou vychází hrozně moc příběhů odehrávajících se v koncentračních táborech, proto jsem byla na knihu velice zvědavá. 

Co se týká samotného příběhu, tak mě trošičku zklamal. Lale se dostal v Osvětimi čirou náhodou na pozici tatéra. Měl štěstí, protože na takové pozici si přišel na plno věcí jako např. Jídlo na víc, kontakty atd.. Dokonce se "Skamarádil" s jedním příslušníkem SS, navzájem si pomáhali. Lale si díky pomoci druhým přišel i na plno drahokamů, šperků a jídla. Jednou ho za to chytili, ale to jak ho potrestali mi nepřišlo moc reálné. Celkově jsem z příběhu necítila takové to zlo, krutost a cílené vyvražďování. Byla to dle mého názoru hodně odlehčená verze života v Osvětimi. 
Při práci tatéra se Lale zamiloval do Gity. Na tajno se s ní vídal a dohodil ji dokonce i práci v administrativní budově, kde pracovala Cilka. 

Vždycky, když čtu o někom kdo prožil Osvětim, tak se chci dozvědět, jak ten člověk dopadl, jak a kde začal po válce žít. 
Je až neuvěřitelné, jak Lale dopadl po osvobození. Happyend v Osvětimi, happyend až do konce života....

Nelituji, že jsem si knihu přečetla, ale bohužel je tento příběh z Osvětimi psaný s růžovými brýlemi. Nepředstavitelné zlo je popsané jako by skoro vůbec v Osvětimi nebylo.

V knize byla zmíněna žena Cilka, která zachránila Lalemu život. O jejím osudu se dočteme v druhé knize Cilčina cesta, kterou právě čtu.
Četli jste tuto knihu? 

Kniha se dá sehnat u

3 komentáře:

  1. O knížce jsem hodně slyšela, ale ještě jsem ji nečetla :) Jinak také jsem emigrovala na blogspot, budu ráda, když se stavíš!

    OdpovědětVymazat
  2. Tak vítám na novém blogu. Pěkně udělané stránky.

    OdpovědětVymazat
  3. Zdravím, díky za recenzi. Mně se kniha líbila, ale chápu i ty názory "proti" této knize, proč někoho nezaujala. :-)

    OdpovědětVymazat