neděle 19. července 2020

Stromy vypravují - Marie Hrušková

(ze starého blogu - 25.6.2020)
Dnes jsem dopsala recenzi na knihu STROMY VYPRAVUJÍ - PŘÍBĚHY O STROMECH A LIDECH, kterou napsala Marie Hrušková. Recenze tu měla být již minulý týdne, ale bohužel blog stále funguje, tak že pokaždé, když píši článek, tak se nejde dostat na články k publikování.
Anotaci, mou recenzi a mé fotografie najdete v celém článku.
Anotace:
Paměť stromů je o mnoho delší, než paměť lidská, ale jako vše, co žije, jsou stromy smrtelné. Když zahyne starý strom, zůstanou nám možná kresby, z novější doby filmové záznamy. Zmizí však vztahy, které ho - někdy po staletí - spojovaly s lidmi žijícími v jeho okolí, blednou vzpomínky, vytrácejí se příběhy, které k němu patřily. Stalo se skoro samozřejmostí, že je tolik knížek o hradech a zámcích - a na stromy skoro jako by se zapomnělo. Zabývám se památnými stromy desítky let. Vysvětlení, proč se ten který strom památný, bývají posluchači i čtenáři vyžadována často. Připravila jsem spolu s kolegy tři desítky příběhů, v nichž jsou těmi nejdůležitějšími stromy. Inspirací byla většinou lidová podání. Jako každý výběr, je i náš soubor ovlivněný znalostmi a sympatiemi. O to víc jsme nechali prostoru pro ty, kteří budou chtít v naší práci pokračovat. A měli by. Stromy - věkovité i ty mladší - si to zasluhují.
Životy stromů propojené v příbězích s osudy lidí nám umožňují zamyslet se i nad naší historií. Stromy tím, že se mohou dožít vyššího věku než lidé, se stávají svědky osudů těch, vedle kterých někdy i staletí rostou. A proto mohou "vypravovat".
O tom je tato knížka: jak lidé žili, v co věřili, v čem hledali oporu a hlavně - co pro ně znamenaly stromy. V základech vypravovaných příběhů jsou lidové pověsti, ale i historické záznamy a vzpomínky, samozřejmě doplněné současným pohledem.
Sborník pověstí vznikal v rozpětí několika let.

Recenze:
Kniha mě zaujala především proto, že jsem si doplňovala knihovnu o encyklopedie a naučné knihy. Mám ráda historii, a když jsem se dozvěděla, že tato kniha obsahuje historii známých stromů, musela jsem ji mít. Po otevření knihy jsem byla mile překvapená. Kniha totiž obsahu zelené písmo a plno zelených fotografií. Nejprve jsem si myslela, že jsou fotografie černobílé, ale jsou opravdu laděné do zelené barvy. Fotografie pořídil Pavel Hössl. Dále je kniha doplněná o ilustrace, které nakreslil Jaroslav Turek st. Jsou pěkné, mě se v knize líbí.

Autorka se zabývá památnými stromy desítky let. V této knize nám sepsala 33 pamětí stromů, např. Klokočovská lípa, Oldřichův dub, Husova lípa, Čertův dub, Domoušické lípy, Buk v Lhotách, Lípa Hadí královna, Tatobitská lípa...Některé paměti se mi nelíbily a špatně se četly, jiné se mi zase líbily natolik, že jsem si ještě hledala informace a fotografie na internetu. Paměti jsou krátké, některé mají jen dvě strany textu. U každého stromu je fotografie.

Na konci knihy je mapa České republiky, ve které jsou stromy zakresleny. U každého stromu na mapě je číslo, které vám odhalí, jak se strom jmenuje. V seznamu si pak můžete najít i přesné GPS souřadnice, což je paráda, nemusíte složitě hledat, kde asi tak strom je. Zajímavost je, že u každého stromu v seznamu je zapsán i obvod kmenu a v jakém roce byl kmen změřen.
_____________________________________

Já jsem vzala knihu na focení do Krásného Dvora, kde je právě Goethův dub. K dubu si pokaždé s přítelem sedáme. V jeho okolí je to nádherné. Určitě doporučuji, pokud se do Dvora chystáte, tak celý zámecký park musíte projít. V parku není jen tento dub, ale např. Panův templ, Gloriet, Čínský pavilon, Poustevníkova rokle a spoustu dalšího. Příroda je u zámku úžasná. S přítelem do Dvora jezdíme tak 2-3x za rok.

Tady je má fotografie Goethůva dubu, který je pojmenován na počest básníka J. W. Goetha. Dub již není mezi živými, což jde z fotografie i vidět. Dub nemá větvě, už je k vidění jen torzo a obvod kmenu je 920cm.
Fotografie výše s betonovou lavičkou je v knize, protože na ní rádi sedávali hosté. Jan Rudolf hrabě Černín byl totiž hrdý na rodové sídlo, které vybudoval jeho otec na počátku 18. století, a na rozlehlý zámecký park, který dal vybudovat on sám a díky tomu k sobě zval hosty, kteří uměli jeho dílo ocenit.

Pokud máte rádi knihy o přírodě, tak doporučuji. Pokud znáte někoho, kdo má rád stromy, přírodu atd...tak tato knihu bude skvělou volbou, jako dárek.

Knihu STROMY VYPRAVUJÍ mám z

2 komentáře:

  1. Tyhle knihy o stromech, lese a přírodě od nakladatelství Kazda jsou úžasné. Já mám Tajný život stromů a byla úžasná, tolik neskutečných informací! Pak jsem zjistila, že ji vydali i v nové formě se spoustou fotek a koupila jsem ji tátovi k narozeninám, už se těším až si ji půjčím a přečtu znova :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kazda má skvělé knihy. :) Na to nové vydání, o kterém mluvíš, jsem koukala. Vypadá hodně dobře.

      Vymazat