úterý 10. listopadu 2020

Kolem světa za 80 stromy - Drori Jonathan

 Zdravím!

Dneska tu mám nejen recenzi, ale i skvělý tip na Vánoční dárek. Pokud máte v rodině milovníka přírody, tak tato kniha bude skvělým dárkem.

Kniha nese název KOLEM SVĚTA ZA 80 STROMY, napsal ji Jonathan Drori a ilustrovala ji Lucille Clercová. Když mi dorazila před několika měsíci, tak jsem ji četla postupně. Nejde ji číst na jeden zátah. Občas jsem ji vytáhla i jen tak, že jsem někde viděla strom a chtěla jsem si o něm zase něco počíst zajímavého. 

V celém článku najdete anotaci, ale i mou recenzi. Určitě mi dejte vědět, zda tuto knihu znáte a co na ní říkáte.


Anotace:
Autor, odborník na stromy, Jonathan Drori v této knize vysvětlí, jakou roli hrají stromy v každodenním životě člověka – od romantické role až po ty politováníhodné. Cestou za 80 stromy se mimo jiné zastavíme u berlínských lip, které každý rok v době květu očarují zamilované Němce i hladové včely, dále se zastavíme na elegantních ulicích Londýna dlážděných dřevem eukalyptu a také v kalifornských lesích u vysokých sekvojí.

Na každé zastávce se dozvíte neuvěřitelné, ale pravdivé příběhy – od mumifikovaných mnichů až po kozy šplhající na stromy a mírně radioaktivní ořechy. Každý strom doplňuje nádherná ilustrace Lucille Clercové.
Richard Deverell, ředitel Královských botanických zahrad v Kew o knize napsal: "Úchvatné životopisy neobyčejných stromů. Každou stranou prosvítá úžas nad rozmanitostí světa přírody."

Co já na anotaci:
Knihu jsem si pořídila hlavně proto, že jsem chtěla svou knihovnu doplnit o encyklopedie, ale i o zajímavé knihy, které budu otevírat několikrát do roka. Zkrátka o knihy, které se nečtou jen jednou, ale čtenář se k nim neustále vrací. O stromech jsem doma zatím žádnou knihu neměla a tato mě velmi zaujala. Hlavně díky tomu, že se v anotaci píše, že v knize budou neuvěřitelné, ale pravdivé příběhy.

Recenze:
Nejprve chci vyzdvihnout úpravu knihy. Skvělý formát, křídový papír a úžasné ilustrace, které skvěle doplňují zajímavosti v textu. Moc se mi vzhledově líbí, ale i samotný obsah stojí za to.
Knihu přeložil Milan Bronclík, skvělý překlad!

Na samém začátku najdeme obsah a následuje úvod, ve kterém se něco málo dozvíme o autorovi.

Kniha je rozdělená do 11ti kapitol: Severní Evropa, Jižní Evropa a Severní Evropa, Východní středomoří, Afrika, Střední a Jižní Asie, Východní Asie, Jichovýchodní Asie, Oceánie, Jižní Amerika, Mexiko, Severní Amerika.
Každá kapitola obsahuje minimálně 4 stromů. Nejvíc stromů má poslední kapitola Severní Amerika, ve které najdeme např. strom Tanoak a Topol osikovitý. Naopak nejméně stromů obsahuje kapitola Jihovýchodní Asie, kde je např. strom Durian cibetkový.

Na konci knihy najdeme pár stránek, na kterých jsou různé zdroje pro nás milovníky knih a přírody. Samozřejmě nechybí i rejstřík, za který jsem ráda. Když hledám nějaký strom, tak se stačí podívat do rejstříku.

A co vůbec najdeme u stromů za informace? U stromů jsou spíše napsané životopisy, ve kterých najdeme sem tam i informace, které nenajdeme v klasické encyklopedii. Např. u Buku lesního se dozvíme německou pověru, a na co se dříve kůra používala. Dále se dozvíme, např. Co se stane s cukrem, který se nestihl vstřebat do Javoru. Kdo je životním partnerem Břízy bělokoré. Co znamená hospodaření montado atd...
Dozvíte se toho opravdu hodně.
________________________________

KNIHU DOPORUČUJI!!! 
JEDNÁ SE O SKVĚLOU KNIHU, KTERÁ OBSAHUJE INFORMACE O STROMECH, KTERÉ JEN TAK V ENCYKLOPEDIÍCH NENAJDETE.

 Knihu KOLEM SVĚTA ZA 80 STROMY vydalo nakladatelství:

2 komentáře:

  1. Tato kniha mi úplně unikla... Jsem ráda, žes ji zmínila, protože vypadá opravdu hodně zajímavě. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Tato kniha bude dobrý dárek pro vnuka. Díky za typ.

    OdpovědětVymazat