neděle 8. listopadu 2020

Nobelovka - Cyril Gely

 Krásnou neděli přeji!

Celý víkend byla krásná podzimní mlha. Já jsem o víkendu jen vařila, četla knihy a odpočívala. Stejně je všude zavřeno...V pátek večer jsem přečetla na jeden zátah knihu od nakladatelství Metafora Nobelovka, kterou napsal Gely Cyril. Vcelku zajímavá kniha. Jsem ráda, že jsem si ji přečetla a mohu ji doporučit všem čtenářům, kteří se zajímají o vědce, fyziku či chemii, a hlavně o situaci v Německu, když mu vládl Hitler.

V celém článku najdete anotaci, ale i mou recenzi.


Anotace:
Dva kolegové-objevitelé. Muž a žena. Němec a Židovka.
Píše se prosinec 1946 a Otto Hahn se právě na chystá na vrchol své kariéry – převzetí Nobelovy ceny za chemii. Předtím ho ještě čeká setkání s Lisou Meitnerovou, jeho bývalou nejbližší spolupracovnicí. Ve 30. letech společně pronikali do tajemství atomu, pak ale do jejich životů vstoupily dějiny. A Lise teď stojí naproti němu a ptá se, komu náleží cena, kterou má Otto převzít.
Původně oba chtěli jen nerušeně bádat. Jenže objevit v hitlerovském Německu něco tak převratného jako jaderné štěpení muselo pro život každého z nich nutně přinést dalekosáhlé důsledky. Zmocnily se jich síly dějin. Necelých sedm let po objevu přišla Hirošima. Co to má s oběma vynálezci společného? Co to pro ně znamená? Jen jeden z nich je nominován na Nobelovu cenu za jejich společnou práci – byla opravdu společná a rovnocenná, nebo ne? Dva názory postavené proti sobě.
Zpočátku klidný rozhovor se odehrává po letech odloučení. Osm let, které Otto prožil v hitlerovském Německu a Lise v nucené emigraci ve Švédsku, je zdrojem napětí a předmětem rozhovoru, jenž se odehrává v apartmá luxusního stockholmského hotelu. A brzy přechází v nelítostné zúčtování, které má fáze jako šachová partie. Kdo dokáže druhého lépe vyvést z rovnováhy nevyvratitelnými argumenty?
V této útlé knize o jednom zásadním soukromém střetnutí Cyril Gely, autor divadelní hry Diplomacie (jejíž filmová adaptace vynesla Volkeru Schlöndorffovi Césara), s dramatickou virtuozitou a zkratkou konfrontuje pravdu každého z obou vědců. Jako by rozštěpil atom jednoho vztahu...

Co já na anotaci:
Knihu jsem si vzala na čtení z práce, jelikož mě velmi zaujala a hlavně jsem si říkala, že dle anotace to pro mě bude jednohubka, kterou jsem nutně potřebovala. Občas mám takový výpadek, kdy nečtu a musím se rozečíst jednohubkou. 

Recenze:
Knihu přeložil Martin Kratochvíl. Nepamatuji si, že bych někdy četla knihu, kterou by přeložil právě tento překladatel, ale musím říct, že byl překlad velmi dobrý a díky němu se kniha četla fakt dobře. Měla jsem ji během jednoho večera přečtenou. Kniha má 196 stran, jenže obsahuje hodně velké písmo a formát knihy je malý, proto jsem měla knihu přečtenou během chvilky.

Otto Hahn německý chemik a Lise Meitnerová fyzička spolu několik let pracovali na jaderném štěpení. Chtěli ho spolu objevit, jenže přišla druhá světová válka a Hitler se snažil zlikvidovat všechny židy. Lise byla židovka, proto ji Otto pomohl utéct do Švédska. Po pár měsících přišel Otto na to, jak funguje jaderné štěpení a v roce 1946 si měl za tento objev převzít Nobelovu cenu. V den, kdy měl Otto cenu převzít, se po osmi letech objevila Lise. Proč má cenu převzít jen Otto, když mu několik let v objevu pomáhala? Proč ze všech dokumentů Otto vymazal Liseino jméno? Pomohl Otto Lise tenkrát jen proto, aby ji Hitler nezabil?

Celá kniha je o tom, že se v den předání objeví Lise u Otty a vedou rozhovor. Lise po něm chce, aby si cenu vzal s velkými výčitky svědomí, jelikož by cenu měl převzít s Liseou.
Nejen, že v se v knize dozvíme, jaká byla spolupráce mezi Ottou a Liseou, ale i o situaci vědeckého výzkumu v hitlerovském Německu.
___________________________________________

Celá kniha je jeden velký rozhovor. Jak to tedy bylo s výzkumem? Na Ottu Hahna si musí čtenář udělat obrázek sám.

Knihu NOBELOVKA vydalo:

3 komentáře:

  1. To vypadá na zajímavé čtení. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Nad knihou jsem také váhala, ale nakonec si ji nevybrala. :/ Kromě zajímavého prostředí, se mi na knize líbí také to, že řeší postavení žen a mužů a velkou nespravedlnost, která se bohužel někdy děla/děje na úkor pohlaví...

    OdpovědětVymazat
  3. Moc děkuji za typ. Stále hledám nějakou knihu, která by mě zaujala.

    OdpovědětVymazat