pátek 27. listopadu 2020

Zuzanin dech - Jakuba Katalpa

Krásný večer!
Jak asi víte, tak ráda čtu příběhy z druhé světové války. Chci se dozvídat více o tom, jak se kdysi žilo. Zajímají mě příběhy z koncentračních táborů. 
Knihu ZUZANIN DECH jsem si chtěla přečíst hned jak vyšla, ale nějak jsem neměla možnost, a hlavně jsem byla zahlcena jinými novinkami. 
Dnes tu mám na knihu recenzi. Napsat recenzi mi trvalo dlouho, jelikož jsem neštvaná na jednu postavu z knihy a chtěla jsem to nějak vepsat do recenze, ale to bych prozradila moc a byl by to dokonce spoiler. Nebojte, nic zásadního jsem v recenzi nakonec neprozradila.
Určitě mi dejte vědět, zda jste knihu četli, a jak na vás působil konec.

Anotace:
Jsou tři. Zpočátku děti. Svět je v rovnováze. Později se všechno změní. Ona miluje jednoho z nich, ji milují oba dva. 
Zuzana Liebeskindová je dcera cukrovarníka. Nic jí nechybí, kráčí životem lehce, obklopena láskou. Vzduchem se vznášejí vlákna přepáleného cukru. Třicátá léta dvacátého století v malém městečku Holašovice jsou sladká. 
Teprve během německé okupace začne Zuzana dospívat. Bolestně vrůstá do dějin a dějiny se vpisují do ní. Protože má židovský původ, je její osud předem daný. Transport. Koncentrák. 
Zuzanini přátelé Hanuš a Jan zůstávají v Holašovicích. Jejich cesty se však rozcházejí. Po skončení války se Zuzana vrací z koncentračního tábora, ztráty jsou ale větší, než čekala. Dokáže po všem, co prožila, ještě milovat? A má vůbec na výběr?

Recenze:
Zuzanin dech je má první kniha od autorky. Kniha je neuvěřitelně čtivá. I když se jedná o silný a krutý příběh, tak se čte fakt dobře. Knihu jsem přečetla na jeden zátah.
Knihu je rozdělena do tří částí. 
První část obsahuje Zuzanino dětství. Zuzana pochází z bohaté rodiny, otec je úspěšný cukrovarník, vůbec nic ji nechybí. Jenže její rodina je židovská. Schází se často s Janem a Hanušem. Hrají si spolu, neustále dovádějí a kolikrát domů přijde umouněná a od krve.
Druhá část obsahuje dospívání. V této části dospívají všichni tři. Zuzana zjistí, že je až po uši zamilovaní do Jana, ale Zuzanu milují oba dva. Chodí všichni do školy, přesto spolu tráví hodně času. Jenže Zuzana se tajně schází jen s Janem, milují se pokaždé, když se vidí. Hanuš žárlí, chce Zuzanu pro sebe.
Třetí část dospělost. Zuzana a otec jsou deportováni do Terezína, odkud se dostanou do Osvětimi. Nebyli by deportování, pokud by je někdo nenaprášil Gestapu. Zuzana se s otcem ukrývala na dobrém místě. Otce v Osvětimi ztratí z dohledu a sama přežívá v blogu 10, kde je týrána doktorem. Po dobu, kdy je Zuzana v koncentračním táboře, můžeme sledovat život Hanuše a Jana. Zuzaně se podaří přežít. Vrací se do cukrovaru. Čeká na ní Jan? Přežil někdo z její rodiny? Setká se s kamarádem Hanušem?
_____________________

Neuvěřitelně silný příběh. Nechápu, jak jí mohl ten někdo, kdo je naprášil Gestapu, tak zradit. Když Zuzana začínala žít, jako před válkou, tak se k ní jedna osoba začala chovat neuvěřitelně zle. Opět peklo, tak jako v Osvětimi. 
 
Další skvělá kniha z doby druhé světové války. Řekla bych, že se jedná o kvalitní čtení. Po dočtení jsem měla vztek na jednoho z mužů.
Pokud si chcete přečíst příběh z druhé světové války, tak doporučuji tuto knihu!

Knihu ZUZANIN DECH vydalo nakladatelství:

4 komentáře:

  1. Delší dobu jsem už žádnou válečnou knížku nečetla, ale tato vypadá opravdu zajímavě. Neškodí si v knižní podobě tyto příběhy přípomínat, abychom nezapomínali, čeho mohli být lidé schopni. Musí to být opravdu silný příběh, když jsi nakonec byla tak naštvaná na jednoho z mužských hrdinů...

    OdpovědětVymazat
  2. včera jsme se o knize bavily s kamarádkou, ta jí přečetla jedním dechem a také z ní byla nadšená :) pro mě to ale není :)

    OdpovědětVymazat
  3. Tuhle knihu poslední dobou vídám často a stále více mě láká. :) Pěkná recenze.

    OdpovědětVymazat
  4. Tahle knížka mě teda podle anotace i tvé recenze moc zaujala :-) dlouho jsem žádný příběh z druhé světové války nečetla... a asi mám jasno, co chci jako další dárek k Vánocům... i když možná bude jistější, když si ji koupím hned sama :-D Děkuji za tip! Rozhodně se hodí :-) ♥

    OdpovědětVymazat