neděle 24. ledna 2021

Vyhnání Gerty Schnirch - Kateřina Tučková

Krásný den!
Po každé když vstanu, tak se podívám z okna a čekalo mě příjemné překvapení. Venku je plno sněhu a stále padá. Konečně zima, jakou si pamatuji z dětství. 
I když máme v práci zavřeno a chodím z práce poměrně brzy domů, tak nestíhám psát. Nějak nemám poslední dobou náladu zapínat počítač. Dnes dopoledne mám čas, tak pár článků napíšu a začnu recenzí na knihu VYHNÁNÍ GERTY SCHNIRCH od Kateřiny Tučkové
Jedná se o knihu se silným příběhem, který se odehrál těsně po 2. světové válce.
Anotaci i mou recenzi najdete v celém článku.

Anotace:
Román odehrávající se těsně před koncem 2. světové války. Hlavní hrdinka, Gerta Schnirch, je odsunuta spolu s dalšími brněnskými Němci směrem na Vídeň. Jejich putování však končí na jižní Moravě, kde se musí zastavit pro nemoc mnoha žen a dětí.
Gertě, pocházející z napůl české rodiny, se nakonec podaří zachránit. Díky nuceným pracím může zůstat v Pohořelicích i po ukončení transportů. Po znovuzískání českého občanství se hlavní hrdinka vrací do Brna, kde ji však nic dobrého nečeká. Navíc je Gerta matkou malé dcerky. Jejich společný život se bude odehrávat na okraji společnosti a otázka viny a trestu zůstane navždy nevyřešena.

Co já na anotaci:
Jak asi víte, tak čtu hodně knih z 2. světové války. Tentokrát jsem sáhla po knize, ve které se dozvíme jaký byl odsun Němců těsně po válce. I na tuto historickou část by se nemělo zapomínat! Podle anotace jsem usoudila, že to bude dost drsné čtení, ale i tak jsem se do ní začetla s chutí dozvědět se, jak odsun Gerta zvládla.

Recenze:
Kniha je napsaná velmi čtivě, četla jsem ji se zatajeným dechem a občas jsem musela některé události rozdýchat. Není to kniha, kterou bych si chtěla přečíst znovu, ale to jen díky tomu, že mi jednou stačilo zažít něco tak hrozného prostřednictvím knihy. Dle mého názoru byla Gerta nevinná. Maminku měla Češku, ale otec byl Němec a díky němu jí vyhnali i s malou dcerkou.

V knize se dozvídáme, co Gerta zažívala při cestě z Brna do Vídně, ale přes hranice nikdy nepřešla. Zůstala na Moravě pod Brnem. O všechno přišla, nevěděla kam se poděl její otec a jestli se z války vrátil bratr. Když se režim změnil, tak ji stejně nikdo nic nevrátil. Nedočkala se žádné spravedlnosti. 
Na konci knihy už je dcera velká a nejspíš svou matku nikdy nepochopila.

Jedna věc mě zamrzela. V knize není vysvětleno s kým měla Gerta dítě a jestli to byl jen románek nebo zda do něj byla Gerta zamilovaná.

Znám pár lidí a i jsem četla názory na internetu, že si Němci odsun zasloužili. Tehdy asi vůbec nekoukali na okolnosti, prostě jsi Němec a jdeš...muselo to být hrozné. Gerta přece byla Češka, ale otce měla Němce a i s dítětem ji vyhnali. Kolik nevinných lidí při cestě zabili, kolik lidí umřelo na nemoc, dokonce znásilňovali nejen nevinné ženy...lidé se i po válce na lidech dopouštěli zvěrstev. 
Určitě kniha stojí za přečtení. Hlavně by si ji měli přečíst ti, co čtou romány z koncentračních táborů.

Znáte tuto knihu? Četli jste ji?
Kniha vyšla sice v roce 2009, ale i tak ji doporučuji!

Knihu VYHNÁNÍ GERTY SCHNIRCH vydalo nakladatelství:

7 komentářů:

  1. Vyhnání Gerty Snirch jsem četla. Zrpvu jsem z toho měla trochu obavy, že mě to nechytne, ale nakonec to bylo moc pěkně napsané. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Díky za tip, vypadá to jako "dobré" čtení hrozných událostí, na které by se ale nemělo zapomenout.

    OdpovědětVymazat
  3. knihu znám, ale neláká mě :)

    OdpovědětVymazat
  4. Já na knihy z 2. světové války moc nejsem, ael jednou za čas je dobré připomenout si hrozné události z minulosti, aby lidé nezapomněli.
    Věřím, že právě tahle kniha je opravdu silným a zajímavým svědectvím té doby.

    OdpovědětVymazat
  5. Souhlasím s tebou v tom, že na odsun Němců by se rozhodně nemělo zapomínat, je to bohužel také jedna z temných částí naší historie. Díky za tip, i tato poválečná knížka by se mi mohla líbit :)

    OdpovědětVymazat
  6. Nedávno jsem četla pár článků o odsunu němců a fakt žádná sranda. Jenže tohle je těžký. Židů se taky nikdo na nic neptal. Němců pak taky ne. Knížky s touto tématikou vůbec nečtu. Nějak si nechci kazit den takovými zvěrstvy... pravdou ale je, že by nic z toho nemělo být zapomenuto.

    OdpovědětVymazat
  7. Moc děkuji za tip, přečtu si ji!
    Leník

    OdpovědětVymazat