neděle 25. července 2021

Za dveřmi tma - Anna Bailey

Krásný večer,
konečně jsem dopsala recenzi na nový thriller od nakladatelství Metafora, který napsala britská spisovatelka Anna Bailey - ZA DVEŘMI TAM. Obálka mě, abych řekla pravdu dost děsí...kostel a ještě obráceně? Brr...
Na knihu jsem se těšila hrozně moc, protože byla snad úplně všude. Přečetla jsem ji během jednoho dne a hned jsem si musela udělat poznámky, abych nezapomněla dost podstatné věci.
V celém článku najdete anotaci i mou recenzi se shrnutím příběhu.

Anotace:
Zmizení mladé dívky strhne masku spořádaného maloměsta...
Když se sedmnáctiletá Emma na lesní párty loučí se svou nejlepší kamarádkou Abigail, je stejně jako většina dívek v jejím věku přesvědčená, že opravdový život mají teprve před sebou. Jenže onoho večera se toho přihodí hodně… a druhý den není Abi k nalezení...
Na fasádě malého města uprostřed lesů a hor amerického Středozápadu způsobí Abino nevysvětlitelné zmizení trhliny a skrz ně se postupně valí na světlo léta potlačovaná zášť, dobře skryté prohřešky a maskované předsudky. Především v Abině rodině vyvstanou otázky, které si žádají odpovědi: co tu noc dělal její starší bratr Noah, kterého Abi podrazila; co všechno ví citlivý Jude, nejmladší ze sourozenců, plný jizev na těle i na duši; co si nepřipouští jejich matka Dolly a co všechno má v hlavě otec Samuel, podléhající pastorovi, jenž si svým svatouškovským moralizováním podmanil celé město. A potom je tu Rat, přivandrovalec, jehož nezařaditelnost některé z místních znervózňuje a jiné fascinuje.

Městečko Whistling Ridge, na pohled ospale nehybné, připomíná soudek střelného prachu, který jen čeká na jiskru. Zmizení Abi vyhodí dosavadní skutečnost do povětří a v pomalu usedajícím zvířeném prachu se pomalu odkrývá pravda o tom, co se tehdy v noci u skal zvaných Holé kosti skutečně odehrálo…
Za dveřmi tma se hned po svém vydání stalo literární senzací a aspirantem na jeden z nejlepších thrillerů roku 2021.

Co já na anotaci:
Hrozně moc se mi líbí seriály z prostředí amerického maloměsta, tak jsem byla zvědavá, jaká bude kniha z tohoto prostředí. Jinak anotace prozradí hodně otazníků, proto jsem se na knihu vrhla hned po přečtení anotace.
Asi nejvíc mě zaujala poslední věta, ve které se píše, že by se měl tento thriller zařadit mezi nejlepší za rok 2021. Kam zařadím thriller já?

Recenze:
Nejprve bych ráda zmínila jednu věc...kniha je označovaná jako thriller. Bohužel se dle mého názoru jedná spíše o psychologický román. Mám ráda psychologické romány, ale když se všude píše, že je to thriller a dokonce by se měl zařadit mezi nejlepší za rok 2021, tak mě kniha trochu zklamala.

Knihu přeložil Roman Lipčík. Překlad je skvělý, díky němu se příběh čte velmi dobře. 
I když se čte kniha velmi dobře, tak musím říct, že je příběh s ponurou atmosférou pomalejší a bez nečekaných zvratů. A proto knihu označuji za psychologické drama s kapkou thrilleru.

Příběh je psaný jak z pohledu přítomnosti, tak i z minulosti. Vždy víme, kde se zrovna nacházíme, jelikož jsou začátky označený nadpisem Nyní nebo Dříve.

Ještě bych ráda vyzdvihla témata, která se v knize nacházejí, jelikož jsou dost aktuální. Homosexualita, rasismus, drogy, víra v Boha, domácí násilí a kamarádství...je toho dost pro jeden příběh, ale vše je do příběhu hezky zakomponované a prostě to tam sedí.
________________________

O příběhu:
Příběh se odehrává v americkém maloměstě, ve kterém je zvykem chodit do kostela. 
Emma se jednoho večera loučí se svou sedmnáctiletou kamarádkou Abigail, která pochází z velmi pobožné rodiny. Abi má mít tajnou schůzku s klukem v lese. Bohužel se od tohoto večera Abi pohřešuje. Emma si zmizení Abi dává za vinu a sama se snaží přijít na to, s kým se měla ten večer sejít. Začíná i dost pít alkohol, který ji kupuje kluk, díky kterému se toho dost dozví. Při hledání pravdy vyplývají napovrch šílená tajemství rodiny Abigail.
________

Když budu brát knihu jako psychologické pomalejší drama, tak se mi příběh opravdu líbil. 

Největší vztek jsem měla na pastora. Myslím si, že člověk, který slouží Bohu by neměl mít takové nesmyslné řeči, které v knize měl a měl by spíše rodině pomoci než něčemu ošklivému přihlížet, či je v tom ještě podporovat...tohle jednání pastora jsem nechápala.

Znáte knihu?
Pokud chcete psychologický román s kapkou thrilleru, tak doporučuji.

Knihu ZA DVEŘMI TMA vydalo:

4 komentáře:

  1. Jsem ráda, že jsi zmínila, že se jedná spíš o psychologický román. Jako thriller mě kniha tolik nezaujala, ale v tomhle případě se po ní ještě podívám. :)

    OdpovědětVymazat
  2. ta obálka je opravdu děsivá... nejdříve jsem přemýšlela, jestli se nejedná o chybu :D

    kniha zní napínavě a zajímavě, snad na všechny otázky bylo zodpovězeno :)

    OdpovědětVymazat
  3. Mně osobně kniha nejdřív taky moc nezaujala. Ale po tvé recenzi, o ní ještě popřemýšlím. 🙂

    OdpovědětVymazat
  4. V maloměstech bublávají pod povrchem nečekané problémy a tajemství... Asi bych se nebránila tuhle knížku si přečíst.

    OdpovědětVymazat