čtvrtek 5. srpna 2021

Stará fotografie - Ladislav Vrchovský

Krásný čtvrtek!
Zítra konečně pátek a já v sobotu jedu na dovolenou. Tak moc se těším. Sice nejedu do zahraničí, ale Šumava bude jistě fajn.
Dneska vám sem dám recenzi na novou knihu z nakladatelství Cosmopolis. Knihu "STARÁ FOTOGRAFIE" napsal český spisovatel Ladislav Vrchovský.
Na knihu jsem se těšila, jelikož je z obdob 2. světové války a já toto téma vyhledávám poměrně často.
V celém článku najdete anotaci, ale i mou recenzi. 
Určitě mi napište jakou knihu jste naposledy četli na téma 2. světová válka.

Anotace:
Příběh, inspirovaný skutečnými událostmi, nám připomíná sílu lidských hodnot a také odhodlání nepodlehnout žádnému zlu, ať už je sebevětší.
Příběh Bedřicha, Jaroslava a Heleny začíná v roce 1938 v Československu okupovaném nacisty. V té době vznikl v protektorátu Čechy a Morava odboj proti hitlerovskému Německu – ilegální armáda a organizace Obrana národa.

Co všechno se odehraje v životě hlavních hrdinů a jak dopadne v této nelehké době jejich přátelství? Proč v těžkých dobách často i ti nejlepší a nejvěrnější tak snadno převléknou kabát? Co dovede lidi k udávání svých nejbližších přátel, a dokonce rodiny? Rodí se velká nenávist vždy pouze ze strachu?

Co já na anotaci:
Jak už asi víte, tak moc ráda čtu knihy z období 2. světové války. Když vyšla kniha Stará fotografie, tak bylo jasné, že pokud mi knihu z nakladatelství nabídnou, tak si o ni řeknu. Obálka upoutá snad každého, kdo miluje staré příběhy či právě období 2. sv. války.

Recenze:
Kniha je skvěle napsaná, moc dobře se čte a je i dost napínavá, proto jsem ji měla přečtenou během jednoho dne na dva zátahy.

Příběh je rozdělen do tří částí. 
První část VĚRNI ZŮSTANEME je zaměřena odboji v Protektorátu Čechy a Morava. Vystupuje zde převážně trojice - Bedřich, Jaroslav a Helena. Ti pomáhají lidem překonat hranice, tedy převádějí lidi přes hranice, i když je to velmi nebezpečné. V první části je zmínka několika velitelů či generálů, jako např. Bedřich Neumann, Alois Eliáš...U některých jsou i černobílé fotografie, za které jsem velice ráda. Samozřejmě je tu i ve zkratce popsáno povstání prezidenta Edvarda Beneše a Františka Moravce.
A to by nebyl odboj, kdyby nebyli zmíněni i tzv. Tři králové – Josef Balabán, Josef Mašín a Václav Morávek, kteří patřili do sabotážní skupiny "Obrany národa". Vzhledem k tomu, že se se jedná o román, tak je o nich v knize opět velice málo informací.

VÁLKA SKONČILA, BOJ POKRAČUJE druhá část knihy. Rok 1945 a konec války. Nacisté, jak víme prohráli. Začínají soudy s nacistickými zločinci a konfidenty. Někteří nebyli zadrženi a pokračovali ve svém životě dál. Tato část je právě o několika jedincích, kteří unikli trestu.

Třetí část STARÁ FOTOGRAFIE začíná v roce 1957. Zde konečně spatříme starou fotografii z obálky. Nacisti jsou pryč, ale na scénu přicházejí komunisti. Podaří se po několika letech dopadnou pomocníky nacistů? Za mě nejlepší část, která je nejnapínavější a s detektivní zápletkou.

Poutavá beletrie z doby druhé světové války je velmi poučná, ale pokud o odboji a nacistech nic moc nevíte, tak vás bude asi kniha dost nudit, jelikož nebudete vědět o čem je řeč a o kom se mluví. Doporučila bych knihu těm, kteří alespoň trochu znají historii a touto knihou si zpestřili své znalosti a odpočinuli si u této skvělé knihy. Spíše je to oddechové čtení.

Vcelku fajn kniha, určitě doporučuji!

Knihu STARÁ FOTOGRAFIE vydal: 

3 komentáře:

  1. na Šumavě je moc krásně, hezky si to tam užij :)

    po pravdě mě kniha moc neláká, ale jsem ráda, že se tobě líbila :)

    OdpovědětVymazat
  2. Na mě je tohle až moc reálně popsaná a děsivá záležitost. I když rozhodně to bude kvalitní čtivo, zvlášť pro někoho, kdo se hlouběji zajímá o 2. světovou válku.

    OdpovědětVymazat
  3. Kniha mě zaujala už v předprodeji, ale zatím jsem o ní jen přemýšlela. Tvá recenze se mi libi. Ráda bych si knížku přečetla. 🙂

    OdpovědětVymazat