středa 9. března 2022

Pes Moko a jeho oko - Mirka Ábelová

Krásný den,
dneska tu mám recenzi na knihu, kterou mám doma docela dlouho a dokonce jsem ji četla dvakrát. Jedná se o knihu PES MOKO A JEHO OKO, autorkou je slovenská básnířka, překladatelka a rozhlasová redaktorka Mirka Ábelová, která napsala několik básnických sbírek, ale toto je její první kniha pro děti. U nás ji vydalo nakladatelství BAMBOOK a musím nakladatelství pochválit za provedení knihy. Líbí se mi na ní snad všechno. Formát, ilustrace jsou ostré i písmo je v bílém rámečku, aby bylo čitelné.
O čem příběh je? To se dozvíte v celém článku.

Anotace:
Psík Moko má jen jedno oko. Protože se mu všichni smějí, žije daleko od lidí a zvířat. Jednoho dne se rozhodne, že už ho samota nebaví. Sbalí si mapu, deku, kompas a psí kost a vydá se na dobrodružnou cestu za novým okem.

Zabloudí až do lunaparku, kde se seznámí s malým Vilíkem. Ten mu pomáhá hledat očičko a společně potkají různé „podivné“ bytosti. Ty je naučí, že z toho, co je jiné, než jsme my, nemusíme mít strach. A že jsou důležitější věci než to, jak vypadáme.

Pes Moko a jeho oko je líbezný pohádkový příběh ve verších pro děti a jejich rodiče od známé slovenské básnířky. 
________________________

Měla jsem velké obavy ohledně stylu básniček, jelikož překládané básničky většinou bývají hrozné, ale anotace mě tak nalákala, že jsem si říkala, třeba to nebude taková tragédie. Těšila jsem se tedy na milý příběh o přátelství.

Recenze:
Myslím si, že překládat básně do češtiny je fakt tvrdý oříšek i překlad ze slovenštiny do češtiny musel být náročný. O překlad této dětské knihy se postaral Emil Hakl, který o překladu napsal, že to byl docela tuhý boj a pomáhal mu fakt, že je pejsek Moko sympaťák.

Na začátku zmiňuji básně a to proto, že je příběh psaný formou básniček, tedy je celý veršovaný. Kniha obsahuje 18 kapitol a ilustrace od Ivany Šátekové. Mě se ilustrace moc líbí. Líbí se mi, že jsou celé strany pomalované, ale vím, že tento styl se dětem moc nelíbí. U nás mají děti raději barevnější a výraznější ilustrace.

Samozřejmě, že to u některých verších drhne, ale přijde mi, že to není tak časté, tak mi to vůbec nevadilo.
___________________________

O příběhu:
Pes Moko má jen jedno oko. Narodil se tak a všichni se mu kvůli tomu posmívají, nemají ho rádi a vyhýbají se mu. Vydá se proto do světa, aby našel druhé oko. Během hledání narazí na osamělého chlapce jménem Vilík, který má superschopnost. O své superschopnoti říkal svým spolužákům, ale ti ho označili za lháře. Nikdo se s Vilíkem nechce kamarádit. 
Vilík zjišťuje, proč je pes Moko na cestách a vydá se mu pomoct hledat druhé oko. Při hledání potkají myšku, ptáčka, rybu a holčičku. Všichni jim prozradí, jaký mají problém, a co je odlišuje od ostatních. Takže jak Vilík, tak i Moko zjistí, že nejsou jediní, kteří mají něco odlišného.
Oba se odlišují od ostatním a díky tomu se mezi nimi objeví přátelství.
________________

 Toto je téma, které je potřeba vkládat do příběhů pro děti. Někteří děti se posmívají druhým nebo jim sprostě nadávají, ale tak to prostě je, že nejsme všichni stejní. Je plno dětí, kteří nějakým způsobem nezapadají a to jen díky tomu, že mají třeba zdravotní problém nebo vadu od narození.
Je potřeba ostatním vštěpovat, že se takovým dětem nemá nadávat ani je zesměšňovat
_________________

Moc hezky zpracované téma, i když je příběh veršovaný, tak se bude jistě líbit nejen dětem. Doporučuji knihu hlavně dětem ve školce a v první/druhý třída.

Jediná výtka na knihu: Zvolila bych větší písmo, jelikož začínajícím čtenářům vyhovují velká písmena.

Znáte knihu?
Máte rádi veršované příběhy?

Knihu PES MOKO A JEHO OKO vydalo:

4 komentáře:

  1. Ta kniha mi přijde hrozně roztomilá :) a má super téma. Souhlasím s tím, že tohle téma by se mělo vysvětlovat dětem raději dříve, než později :)

    OdpovědětVymazat
  2. krásné a úžasné :) a také souhlasím, že je důležité, aby to bylo v dětských knihách :) aby věděly děti, že se nic neděje :)

    OdpovědětVymazat
  3. I mně přijde knížka zajímavá. 🙂 Na tohle téma by rodiče se svými dětmi rozhodně mluvit měli.

    OdpovědětVymazat
  4. Jej, tak to je kouzelné. Na první pohled mě pobavil název knihy a vidím, že i obsah stojí za to. :)

    OdpovědětVymazat