středa 12. dubna 2023

Násilí - Alexander Staffa

Krásný večer,
dnešek byl docela náročný, ale už se blíží doba, kdy si dám nohy nahoru a budu odpočívat. Dopeče se mi zítřejší oběd a zapnu si nějaký seriál. Po dnešku nemám ani chuť si číst, i když mám rozečtenou hodně dobrou knihu.
O víkendu jsem dočetla NÁSILÍ od Alexandera Staffa. Jak je u mě zvykem, tak mě zaujala nejprve obálka, a pak anotace, ve které jsem se dozvěděl, že se má jednat o příběh z druhé světové války. Muž z SS by měl v Osvětimi potkat svou lásku židovku, tak jsem byla na knihu zvědavá a natěšená. No a jak se mi nakonec kniha líbila?
V celém článku můžete najít nejen mou recenzi, ale i anotaci

Anotace:
Strhující příběh šílenství, síly krevních pout a lásky v kulisách rozpadající se Evropy.

Viktor Juhl je etnický Němec z mnohonárodnostní Bukoviny, který během druhé světové války musí narukovat k jednotkám SS. Potácí se prostorem krvavých zemí — Ukrajiny a Běloruska —, jimiž se fronta několikrát převalila tam a zpátky. Jemu jako by se ale zvěrstva válečného konfliktu vyhýbala. Zmámeně a otupěle bloudí po zajateckých táborech. Jeho cesta připomíná hypnotickou pouť, kde se všechno děje mimoděk, bez vůle a bez svědomí. Jako kdyby všechno prožíval v horečce nebo bizarním snu, což ještě podtrhuje autorův výjimečný, podmanivě expresivní styl.

Teprve když se hrdina románu ocitne v sousedství vyhlazovacího tábora v Osvětimi, jeho etické vědomí procitá. Potkává tu svou lásku z rodné Bukoviny, Židovku Saru. A rozhodne se ji zoufalým činem zachránit.

Recenze:
Než jsem začala knihu číst, tak jsem si přečetla na internetu, že je kniha o ničem, že je nezáživná a špatně se čte. O to víc jsem byla na knihu zvědavá.
__________________

O příběhu:
Němec Viktor žije na území Bukoviny, což je mezi Rumunskem a Ukrajinou. V 15ti letech se v Černovicích seznámil na škole s židovkou Sárou. V roce 1940 odjíždí Viktor s matkou a otčímem do Německa, kde po něm matka chce, aby se přidal k SS. Absolvoval vojenský výcvik a odjel do Polska na hranice do Pustkow Osiedle, kde výcvik pokračoval. Zařadili ho do pátého pěšího praporu, se kterým se dostane i do zákopů a po zranění odjel do Osvětimi, kde začal působit u strážní čety. V Osvětimi potkal Sáru, chtěl by ji pomoc utéct, dostat ji z toho pekla, i když je Sára zařazena na dobré pozici. 
_________________

Opravdu je to těžší kniha, musela jsem dávat velký pozor, abych věděla, kdo zrovna vede rozhovor a s kým. Některé pasáže byli nudnější, jednalo se o popisy a příběh se občas vlekl. Je to zase něco jiného, než to co běžně čtu. Moc se mi kniha nakonec líbila, jelikož jsem čekala, že to bude další zamilovaný příběh muže z SS a Židovky, kteří budou udržovat vztah v Osvětimi.
Je to, ale příběh Viktora, který se dostane do SS, zabíjet se mu příčí, zažije toho dost i v zákopech, seznámí se s pár klukami, se kterými se spřátelí. Některé přátelé během války ztratí. Jako raněný je poslán do Osvětimi a odtud pak sledujeme jeho cestu do Prahy až do poválečného soudu.
_____________________

Pokud chcete sáhnout po těžším příběhu z druhé světové války, tak tuto mohu doporučit.

Znáte tuto novinku?
Jak se vám líbí obálka?

Knihu NÁSILÍ vydalo nakladatelství:

4 komentáře:

  1. O knize slyším poprvé, ale věřím, že musí být hodně silná.

    OdpovědětVymazat
  2. Neznám, ale obálka se mi moc líbí :)

    SmileThess

    OdpovědětVymazat
  3. Knihu jsem četla, je skvělá, je to úplně něco jiného, než knihy, které běžně čtu. Slovní zásoba je bohatá, popisy jsou velmi realistické, celý příběh je zajímavý a hezky se v něm vyvíjí postava Viktora. Není to čtení pro lidi, kteří nemají načteno. Ale rozhodně Násilí doporučuji. O násilí jako takovém vlastně vůbec není. V knize je spousta zajímavostí a opakujících se prvků a skrytých informací. Příběh je poutavý a hlavnímu hrdinovi jsem "fandila" i přesto, že byl voják SS. Nedostal se k nim vlastním rozhodnutím a velmi brzy pochopil, že stojí na nesprávné straně války. Příběh jeho lásky se prolíná celou knihou velmi zlehka. A co dokázal Viktor pro holku svého srdce udělat?
    Přečtěte si sami. Obohatíte si své znalosti a duši.

    OdpovědětVymazat