úterý 11. dubna 2023

Rozbité světy - Markéta Prášková

Krásný večer.
Užili jste si Velikonoce? Já vcelku ano, bylo to pro mě spíše studijní volno, ale i tak jsem si krásně odpočinula, nastoupila jsem do pracovního procesu, který je dost nabitý. 
Minulý týden jsem přečetla naprosto skvělou knihu z období druhé světové války. ROZBITÉ SVĚTY od české spisovatelky Markéty Práškové. Kniha když vyšla, tak jsem si ji hned zapsala do seznamu knih, které si chci přečíst, protože mě zaujala obálka a poté anotace. Naštěstí se mi dostala do rukou v práci, začetla jsem se a během dne jsem ji i přečetla.
V celém článku najdete jak mou recenzi, tak i anotaci.

Anotace:
Je začátek roku 1945. Němci cítí v ovzduší prohru, své pozice přesto urputně brání a v lednu začínají opět organizovat transporty Židů do koncentračních táborů. Dvanáctileté Danušce odjíždí jediná žijící příbuzná, kterou má: její matka. Ve válečné Praze se dívka musí spolehnout jen sama na sebe a každý den bojovat o přežití. S nadějí očekává brzkou porážku Němců a vyhlíží návrat svých drahých. Šťastné období svobody však trvá jen krátce a do Československa přichází nová vlna strachu. Nyní již dospělá Daniela se – stejně jako její nebližší – ocitá opět v nebezpečí. Pomoci jí může jen jediný člověk...

Recenze:
Tak tuto knihu zařazuji do nejlepších knih za rok 2023.
Nádherný příběh z období druhé světové války až po normalizaci ČSSR, tedy v ČSSR "vládnou" komunisti. Je psaný stylem, který mě pohltil, a proto jsem knihu přečetla na jeden zátah. 
_____________________

O příběhu:
Příběh začíná prologem, který začíná v roce 1939, kdy Karel opouští zemi a zanechává pro svou rodinu dědictví, protože si s sebou nemůže vzít tolik peněz. 
Skokem jsme v 1. části v roce 1952, kdy je Daniela dospělá a za tatínkem přijede na návštěvu Max, její strýc a chce mu povědět o tom dědictví, jenže se něco stane a tatínek se ocitne ve vězení.
Dalším skokem se ocitneme v 2. části, která obsahuje asi nejvíce stránek. V roce 1944, kdy se o sebe musí dvanáctiletá Danuška postarat sama. Maminka je židovka, takže ji odvezou do koncentračního tábora a tatínka také odvedou, i když není žid. Danuška tedy zůstává sama, snaží se žít, tak jakoby tam byla maminka, a také se seznámí s dětmi ze spolku Orel, ve kterém je Cyril, se kterým se baví více než s ostatními.
3. část rok 1948 je dávno po válce, Danušce je 16 let, stále se baví se spolkem, docela se řeší politika té doby a opět se shledává s Cyrilem. Mladá láska, ale zase je něco rozdělí.
4. část nás zavede do roku 1953, kdy je Danuška zaměstnaná a zasnoubená. Až do konce knihy se snaží najít dědictví strýce a dostat tatínka z vězení. Poprosí o pomoc někoho, kdo se po x letech zase vrátí a do kterého je nejspíš stále zamilovaná.
_____________________

Velice povedený a čtivý příběh. I když skáčeme v době, tak vše dává smysl a vždy víme, kde zrovna jsme. Knihu jsem četla v práci a dost přemýšlím o tom, že bych si ji koupila i do své knihovny.
Doporučuji všem!!

Znáte tuto knihu?
Četli jste nějakou jinou knihu od této autorky?

Knihu ROZBITÉ SVĚTY vydalo nakladatelství:

5 komentářů:

  1. O knížce slyším poprvé :). Já na tu historii moc nejsem (jen teda něco mě zajímá), ale věřím, že hodně lidí nadchne :).

    OdpovědětVymazat
  2. tohle není nic pro mě, ale jsem ráda ,že se líbila :)

    OdpovědětVymazat
  3. Zní mi to jako kniha, po které bych sama nešáhla, ale když by se mi dostala do ruky, tak bych se od ní nemohla odtrhnout :) Snad se mi do ruky někdy dostane :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
  4. Nevím, jestli se k této knize někdy dostanu. Každopádně se mi líbí, že je vyprávěna v průběhu dělšího časového úseku. :)

    OdpovědětVymazat
  5. To vypadá na zajímavou knihu. Děkuji za tip. 🙂

    OdpovědětVymazat