neděle 11. června 2023

U severní zdi - Petra Klabouchová

Krásný večer, 
zítra zase pondělí. Víkend utekl neuvěřitelně rychle. Netěším se upřímně na pár nadcházejících dní a už se šíleně moc těším na léto.
Poslední týden mě doprovázela nějaká čtecí krize, nic mě nebavilo, nedokázala jsem do ničeho začíst, a když už jsem četla, tak jsem si přečetla stránku a začala jsem se věnovat mobilu. Dneska se to trochu změnilo, dočetla jsem knihu U SEVERNÍ ZDI od české spisovatelky Petry Klabouchové.
Knihu mám doma delší dobu, ale začetla jsem se až teď o víkendu a rovnou jsem se vrhla na psaní recenze, jelikož bych ji pak nemusela vůbec napsat.
Jak se mi kniha líbila? To se dozvíte v celém článku.

Anotace:
Tajemný Muž s dírou v srdci si nese životem nezhojené jizvy na těle i na duši. Dávný zločin, který ho v dětství připravil o rodinu, nebyl nikdy potrestán. Časy se mění, svět kolem však zůstává hluchý, slepý a němý stejně jako kdysi. Všichni už zapomněli nebo se o to usilovně snaží. Až na něj. Spravedlnost se nekoná, a tak musí konat on. Čím víc se blíží jeho vlastní konec, tím naléhavěji jako přízraky z hloubi hromadných hrobů Ďáblického hřbitova vystupují příběhy dětských obětí komunistického režimu. 

V léčebně dlouhodobě nemocných Ošetřovatelka umírajících pomáhá svým pacientům v posledních chvílích jejich pozemského života. S novou klientkou však do ústavu přichází i něco, co je mimo možnosti chápání zdejšího personálu. Bude nutné z léčebny nebo ze svědomí stařečků, kteří tají temnou minulost, vymítat ďábla?
Přišel čas platit účty za padesátá léta.....

Recenze:
Má první kniha od autorky, tak jsem byla zvědavá, jak spisovatelka píše. Její styl mi sedl, i když hodně skáče v čase a postavách. Vždy víme, o kom čteme, pač jsou kapitoly nadepsané datem a místem.
__________

Bohužel ještě než jsem se ke knize dostala, tak jsem se na instagramu přímo u spisovatelky dozvěděla, že jí knihu z nakladatelství několikrát vrátili, aby zjemnila některé situace. Což mě zarazilo, jelikož si poslední dobou všímám, že jsou příběhy např. z koncentračních táborů psané bez hrozných a šílených detailů, tak mi bylo hned jasné, že se knihy začali trochu opravovat a zjemňovat. Což mě mrzí, tak jak to spisovatel napíše, tak se to má vydat a né, že spisovatelům bude někdo diktovat, co má škrtnou či přepsat.
__________

Příběh mě zaujal hlavně tím, že je inspirovaný skutečnými osudy politických vězeňkyň a jejich dětí v padesátých letech v Československu. Mám ráda historické romány, které se zaměřují především na to, co se dělo u nás v zemi.
Tento příběh je psán ve dvou časových liniích. V současnosti sledujeme ženu ošetřovatelku umírajících, která pracuje v domově důchodců a muže s dírou v srdci. Oba čekají na odplatu. 
Druhá linka je právě z padesátých let v pankrácké věznici, ve které nám autorka přiblíží životy politických vězenkyň a jejich dětí. Dokonce jsou zde i popisovány brutální metody mučení a vyšetřování. Malé nechutné cely, špína, hrubé zacházení a nelidské zacházení...i po druhé světové válce se děli různá zvěrstva, na které se také nesmí zapomínat a díky této knize jsem se mohla zase něco málo dozvědět o naší historii, co se tenkrát dělo.
__________

Hodně silný příběh, který by si měl přečíst každý, kdo čte historické příběhy např, z 2. sv. války či odsuny po válce, pač v tomto období se také děli šílené věci, na které se též nesmí zapomínat.
__________

V doslovu nám autorka vysvětlí, co je v příběhu smyšlené, a co se naopak doopravdy stalo. Kdo byl tenkrát za zvěrstva popraven či odsouzen a samozřejmě nesmí chybět seznam dětí, které byly úmyslně či neúmyslně zavražděny a pohřbeny na Ďáblickém hřbitově.

Kniha je věnována ženám, jejichž příběhy odvahy, síly a vlastenectví se ztratily v tichu zapomnění.
Znáte tuto knihu? Četli jste ji?

Knihu U SEVERNÍ ZDI vydalo nakladatelství:

4 komentáře:

  1. tato kniha na mě už vyskočila na sociálních sítích a zaujala mě :)

    OdpovědětVymazat
  2. Kniha vypadá zajímavě, autorku ovšem neznám. :) Teď se chystám na knihu LES V DOMĚ!

    OdpovědětVymazat
  3. Tohle bude zajímavé, ale hodně těžké čtení.

    OdpovědětVymazat
  4. Knížka mě zaujala. Děkuji za tip. 🙂

    OdpovědětVymazat