čtvrtek 28. září 2023

Velrybí divadlo - Joanna Quinn

Krásný večer,
achjo, je konec září. Neuvěřitelné, jak ten čas letí. Docela se těším až bude všude popadané listí a já budu za tmy chodit ráno do práce. Máte rádi podzim?
A teď už k recenzi. Minulý týden jsem dočetla zajímavou a velice tlustou knihu VELRYBÍ DIVADLO od Joanny Quinn, která vyrůstala v Dorsetu, kde se odehrává právě tento román. U nás knihu vydalo nakladatelství HOST. 
No, a jak se mi příběh líbil?
Mrkněte do celého článku.

Anotace:
Napínavá rodinná sága odehrávající se v Dorsetu a ve Francii. Jedné bouřlivé noci roku 1928 vyplaví moře na břeh Lamanšského průlivu velrybu. Podle zákona patří králi, ale dvanáctiletá osiřelá Cristabel s ní má jiné plány. Spolu s dalšími obyvateli venkovského panství Chilcombe — sestrou Flossie, bratrem Digbym, služkou Maudie a hostujícím umělcem Tarasem — si z hrudního koše obrovského zvířete udělají divadlo. Jen tam, pod klenbou z velrybích kostí, může Cristabel uniknout bezohlednému chování svých nevlastních rodičů i rázné vychovatelce a nechat zazářit svou fantazii.

Blíží se ale druhá světová válka, která odkloní životy jednotlivých protagonistů na zcela jiné koleje. Někteří z nich už nechtějí hrát role, které se od nich očekávají, a tak v počínajícím světovém konfliktu musí každý z nich najít způsob, jak napsat svůj vlastní příběh…

Recenze:
Knihu přeložila Zora Freiová.
I když je kniha tlustá, tak se četla hodně rychle díky skvělému stylu psaní a překladu.

Hodně zvláštní kniha, ještě jsem něco takového nečetla. V hodně tlusté knize sledujeme trojici dětí, které objevují lásku k hraní divadelních her ve 20. letech 20. století a pozorujeme jejich dospívání na pozadí války.

Příběh je doplněn o deníkové záznamy, seznamy, scénář, novinové výstřižky a dopisy.

O příběhu:
Příběh je psaný do pěti dějství.
První dějství 1919-1920
První dějství bylo pro mě trochu utrpení, nějak jsem se nechytala a moc mě příběh nebavil. Poznala jsem zde hlavní hrdinku i další postavy. Vydržela jsem a četla jsem dál.

Druhé dějství 1928-1938
Konečně se na pláži v Dorsetu objeví veliká velryba, kterou si zabere sirotek dvanáctiletá Cristabel. Jenže ostatní ji chtějí také, každý si něco z velryby uzme. Cristabel vyrůstá v rodině, kde jsou děti Florence a bratříček Digby. Cristabel vypadá jako umělkyně, a proto si jí někdo všimne a vnukne jí nápad na divadlo. Začne zkoušet jednu divadelní hru s dětmi a snaží se naverbovat další. Divadlo rozjedou ve velrybích kostech.

Třetí dějství 1939-1941
Válka je tu. Děti dospěly a z Digbyho se stane vojín Britské armády. Cristabel píše hry jenže je válka, a proto nastoupí do Ženských pomocných sborů při letectvu, kde vykonává tajnou práci. 
V této části je hrozně moc dopisů. Bavilo mě je číst a celkově je dle mého názoru toto dějství nejlepší, akčnější díky bombardování a zajímavější díky dopisům ze zákopů Digbyho.

Čtvrté dějství 1942-1943
Stále se válčí a i toto dějství bylo velice dobré. Je zde popsané např. násilí během války a z Cristabel se stane špionka Claudine ve Francii.

Páté dějství 1944-1945
Stále Cristabel spolupracuje s odbojovými skupinami, jde jí až o život. Sledujeme její nebezpečnou cestu a poslední roky války. Setkává se s nevlastním bratrem, přichází veliké neštěstí a konec války.
_______________________

Nakonec se mi kniha moc líbila, bylo to zase něco jiného než normálně čtu.


Knihu VELRYBÍ DIVADLO vydalo nakladatelství:

10 komentářů:

  1. O knize slyším poprvé a nevím, jestli by byla pro mě. :) Každopádně obálka ve mě evokuje Velkého Gatsbyho, ani nevím proč. :))

    OdpovědětVymazat
  2. Já mám podzim moc ráda :). O knížce slyším poprvé :).

    OdpovědětVymazat
  3. O knize slyším úplně poprvé, ale zní hodně zajímavě. Myslím si, že tohle by bylo něco pro mě. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Podzim miluju a o knize také slyším poprvé, vypadá zajímavě :)

    Smile Thess

    OdpovědětVymazat
  5. to není nic pro mne, ale jsem ráda, že tobě se líbila :)

    OdpovědětVymazat
  6. Zajímavé jak jsou dějství rozpracovaná do určitých dob. Musí to být zajímavé čtení, nic takového jsem zatím nečetla

    OdpovědětVymazat
  7. Knihu neznám, ale asi bych po ní nešáhla. Téma války moc nemusím :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  8. Kniha mě zaujala svojí obálkou, ale bohužel už ne tématem.

    OdpovědětVymazat
  9. Přiznám se, že knížky odehrávající se za války, těm se díky svým předsudkům spíše vyhýbám :/ Ale co musím vypíchnout a proč mě knžíka zaujala - nádherná obálka i pod obalem. Pokud na ni narazím v knihovně,zkusím jí dát šanci, protože obálka :D

    OdpovědětVymazat
  10. Tuhle knížku bych si ráda koupila. Tak třeba příští rok. 🙂

    OdpovědětVymazat