pondělí 29. ledna 2024

Dopisy od Sisi - Dagmar Beňaková

Zdravím.
Dneska bych vám ráda ukázala knihu DOPISY OD SISI od Dagmar Beňakové. Sisi se řadí mezi mé oblíbené historické postavy, mám doma o ní pár knih, viděla jsem seriál a ráda se o ní dozvídám další a další informace. Doma mám od stejné autorky její předchozí knihu Toulky po stopách císařovny Sisi, ještě vyšla kniha Za sluncem po stopách císařovny Sisi. Tu nemám a váhám, zda ji chci mít doma. A v únoru vyjde další kniha od této autorky a ta se bude zabývat zálibami Sisi.
Teď už k samotné knize.

Anotace:
O rakouské císařovně Sisi bylo napsáno mnoho knih. Jen málo z nich ale vychází z autentických primárních pramenů. A ještě méně se jich opírá o její vlastnoručně psané dopisy. Dopisy od Sisi nabízejí jedinečnou možnost začíst se do 24 Alžbětiných dosud nepublikovaných osobních psaní, která pocházejí z Tajného domácího archivu rodu Wittelsbachů. Jedná se o nesmírně vzácné dokumenty, umožňující čtenářům poznat císařovnu osobně.
Co svěřovala jejich adresátům? Jaký k nim měla vztah? Co o ní vypovídá její osobitý rukopis? Jak se její korespondence měnila v čase? Kniha představí Alžbětu v různých životních etapách, se všemi jejími radostmi i starostmi.
Český překlad dopisů doplňují skeny vybraných originálů a erudovaný výklad autorky.

Recenze:
Když jsem si mohla vybrat knihu Dopisy od Sisi, tak jsem neváhala, jelikož je Alžběta jedna z mých nejoblíbenějších historických postav. Autorka JUDr. PhDr. Dagmar Beňaková, Ph.D., LL.M. putuje po stopách císařovny Alžběty Rakouské už od dětství. Nejen, že o ní studuje literaturu ze zahraničí, ale i sama prochází archivy. 

Dopisy z knihy pocházejí z Tajného domácího archivu rodu Wittelsbachů a pan vévoda František Bavorský povolil autorce tyto dopisy prostudovat a ukázat je světu. Jedná se o 24 dopisů z let 1847-1872. Dozvíme se, jak Sisi psala dopisy, jakým jazykem, a komu je adresovala.

Pár originálů najdeme v knize, abychom viděli písmo Sisi. Autorka si dala opravdu velkou práci s překladem, jelikož některé dopisy jsou těžko čitelné. Překlady všech 24 dopisů najdeme v knize. Autorka nám ke každému dopisu řekne komu byl adresován, a proč. K té dané situaci napsala plno informací, co se zrovna dělo v rodině Sisi (úmrtí, svatby, nemoci, nevěry, děti). Pokud nevíte nic o Sisi a její rodině, tak se z této knihy všechno dozvíte, i když né úplně do hloubky. 

"Moje písmo je jako já, nedá se spoutat" (Alžběta Rakouská)

Dopisy i fakta o rodině jsou doprovázeny starými portréty příbuzných Sisi.
Na konci knihy najdeme dvě stránky s krátkým a zjednodušeným životopisem přímo Sisi, rodokmen a zdroje odkud autorka čerpala.

Kniha je velice dobře zpracovaná a doporučuji určitě všem, co se chtějí dozvědět o životě Sisi. Ti, co Alžbětu znají, tak se nic nového nejspíše nedozví, ale alespoň uvidí písmo Sisi a dozví se, jak psala.

Líbí se vám historická postava Sisi?
Četli jste o ní nějakou knihu?

Knihu DOPISY OD SISI  vydal: 


3 komentáře:

  1. Děkuji za skvělý tip - na knížku už jsem narazila, ale teď ji asi budu potřebovat. 🙂

    OdpovědětVymazat
  2. Dopisy historických osobností mne nijak moc nelákají, ale podle recenze to vypadá na dobře zpracovanou knihu.

    OdpovědětVymazat
  3. Vypadá zajímavě, Sissi mám moc ráda, nebo spíš mě vždy zajímala :)

    Smile Thess

    OdpovědětVymazat