neděle 14. ledna 2024

Poznámky k popravě - Danya Kukafka

Krásnou neděli přeji,
konečně jsem dopsala tuto recenzi. Já už ji měla napsanou na konci prosince, ale smazala se mi. Nechápu, co se stalo, ale byla jsem tak naštvaná, že jsem opětovné napsání recenze odkládala a až dneska jsem si řekla, že ji dopíšu a rovnou ji večer vložím na blog.
POZNÁMKY K POPRAVĚ napsala Danya Kukafka, od které u nás vyšla kniha Dívka ve sněhu. Nečetla jsem ji, jelikož mě nezaujala anotace, ale u novinky mě anotace zaujala, a proto jsem si o knihu napsala. 
Anotaci i mou recenzi najdete v celém článku.

Anotace:
Ansel Packer za dvanáct hodin zemře. Ví, co udělal, a nyní čeká na popravu, stejný mrazivý osud, jaký sám před lety uchystal všem těm dívkám. Ale Ansel nechce zemřít; chce být oslavován, chce být pochopen. Skrze kaleidoskop žen - matky, sestry, vyšetřovatelky z oddělení vražd - se dozvídáme příběh Anselova života. Setkáváme se s jeho matkou Lavender, sedmnáctiletou dívkou dohnanou k zoufalství; s Hazel, dvojčetem Anselovy ženy, nerozlučnou sestrou od narození, která je nucena bezmocně přihlížet, jak vztah její sestry hrozí pohltit je všechny; a konečně se Saffy, detektivkou z oddělení vražd, která je Anselovi v patách a která zasvětila svůj život předvádění zlých mužů před spravedlnost. Zatímco čas běží, tyto tři ženy procházejí volbami, jež vyvrcholí tragédií, a zkoumají trhliny, které po sobě taková zkáza nevyhnutelně zanechává. Kniha Poznámky k popravě, v níž se mísí dechberoucí napětí s ryzí empatií, představuje mrazivý portrét ženství a zároveň rozplétá bolestně známý příběh amerického sériového vraha, zpochybňuje systém spravedlnosti a naši kulturu posedlosti kriminálními příběhy. Vybízí čtenáře, aby se zamysleli nad falešnými přísliby hledání smyslu v psychice násilníků. Předkládá otázky, jež vás donutí k zamyšlení.

Recenze:
Knihu přeložila Anna Mabbettová, myslím si, že hlavně díky skvělému překladu se příběh četl velice dobře, jelikož ho čteme z různých pohledů a z různé doby.

Nejprve bych ráda zmínila fakt, že se nejedná o thriller, ale o spíše filozofický román zaměřený na empatii a pochopení. Bylo to zase úplně něco jiného než normálně čtu, ráda bych tento rok četla více takových knih, více k zamyšlení.

Ansela Parkera za dvanáct hodin popraví. Ví, co udělal, ale nechce aby ho lidi soudili, chce aby ho lidi pochopili. Příběh není vyprávěn z jeho pohledu, ale z pohledu žen z Anselovo života - matky, sestry manželky a Saffy vyšetřovatelky vražd. Dozvíme se díky nim jaký byl Ansel jako dítě i jako milující muž, pokud vůbec dokázal někdy milovat. Krásně zkoumají a porovnávají dobro a zlo.

 Každá kapitola je vyprávěna z pohledu jiné postavy a také z několika časových linií. To mě bavilo nejvíce, zjišťovat jaký Ansel byl a jak ho popisuje vždy jiná žena. Traumatická událost, která se Anselovi stane, když je ještě malým chlapcem, to bylo jistě to, co ho změnilo a díky tomu začal myslet negativně a začal zabíjet.
Samozřejmě sledujeme i Anselovo oběti a odpočítávání do popravy. Těch pohledů bylo tolik, že jsem knihu četla sice se zatajeným dechem, ale občas jsem musela přestat číst a zamyslet se. Krásně do sebe všechno zapadalo a čtenář musel zapojit svoji empatii.

Naprosto skvělá kniha. Příběh odsouzeného k trestu smrti vás donutí se zamyslet nad různými otázkami.

Kniha získala v roce 2023 literární ocenění Edgar Allan Poe Awards za nejlepší novelu.

Děkuji!

3 komentáře: