úterý 2. dubna 2024

Rebelské srdce - Katherine Locke

Krásný večer,
volno bylo krátké a já si ho moc neužila. Něco na mě leze už asi 14 dní a né a né to zmizet. Ani jsem moc nečetla, jelikož jsem si spíše připravovala knihy do práce. Minulý týden jsem přečetla jednu moc pěknou historickou knihu protkanou magií. Jedná se o knihu REBELSKÉ SRDCE, kterou napsala Katherine Locke z Philadelphie. U nás knihu vydalo nakladatelství Host.
Obálka je krásná a lákavá. Anotace mě zaujala a co říkám po dočtení o samotném příběhu?
To se dozvíte v recenzi v celém článku.

Anotace:
Příběh o maďarské revoluci v roce 1956 s prvky magického realismu.

Budapeští protéká Dunaj. Csilla ví, že tato řeka má kouzelnou moc — když byla její rodina za druhé světové války v největší nouzi, zachránila je před holokaustem. Jenže to bylo ještě předtím, než se v Maďarsku chopili moci komunisté; než tajná policie odsoudila a zabila její rodiče; než se dozvěděla pravdu o svém otci, kterou by nejraději zapomněla.

Teď se Csilla snaží na sebe příliš neupozorňovat, protože plánuje ze země, která ji nikdy dostatečně nemilovala, uprchnout. Všechny pečlivě promyšlené plány se však rozpadnou ve chvíli, kdy soud její rodiče nečekaně zprostí viny a očistí jejich jména. Tahle událost zažehne jiskru a vyvolá plamenné protesty po celém městě. Revolty v okolních zemích východního bloku podnítí v Maďarsku volání po revoluci. Nepokoje rostou a v budapešťských ulicích se zjeví sám Anděl smrti. Csilla se musí rozhodnout, jestli uvěří ve znovuzrození své nedokonalé země a bude ochotná riskovat život při její záchraně — nebo jestli ji nechá shořet na popel.

Recenze:
Knihu přeložila Michaela Teličková
Autorka píše skvěle a překlad se povedl. Příběh mě bavil. Od začátku do konce jsem byla do příběhu tak ponořená, že jsem knihu musela přečíst během jednoho dne. 
Bavilo mě doprovázet židovku Csillu po nebezpečné cestě ke svobodě. Neustálé sledování tajnými agenty,  nebezpečné protesty v ulicích a objevování tajemství jejího táty z deníků. Csilla touží po lepším životě a udělá všechno proto, aby se měli všichni v jejím městě lépe.
___________

Příběh je rozdělen do pěti částí.
První část - 17. a 18. října 1956. Csilla pracuje v novinách a vzpomíná, jak ji druhá světová válka všechny vzala kromě tety, komunisti ji zabili rodiče a tajná policie ji sleduje. Spolu s tetou chtějí ze země utéct.
Druhá část 18. - 23. října 1956. Csille někdo pošle tátovi deníky, zjistí, že to byl sám anděl smrti, který Csillu začne doprovázet v nebezpečném dění v zemi. Chystají se na protest, aby Rusáci odjeli domů.
Třetí část 23. - 25. října. Csilla se snaží o to, aby byla lepší než otec. Za každou cenu chce pomoc zlepšit situaci v Maďarsku.
Čtvrtá část 26. října - 2. listopadu. Příběh řeky a stavění golema. Csilla je ve velikém nebezpečí zachrání ji golem i anděl smrti. Golem zachrání město. Začíná revoluce.
Pátá část 3. - 4. listopadu. Jak celý příběh Csilly, jejího kamaráda a tety dopadne? Zajímavý konec, ale dal se čekat.
____________

Příběh odvážné Scilly je doplněn krátkými úryvky z otcova deníku a dopisy.

Autorka má ráda magii, proto skutečnou událost Revoluci v Maďarsku okořenila fantastickými prvky jako např. Golem, anděl smrti Azralel a magickou řekou. Povstání v Maďarsku autorku zaujalo především proto, že ho začali mladí lidé a dokonce bojovali i jedenáctileté děti. 

Autorka do příběhu zahrnula LGBT problematiku, kdy se museli tito lidé v té době skrývat nebo tajit svou orientaci. Dost mě to v knize překvapilo, nečekala jsem to, ale tím jak je LGBT úplně všude, tak mi to do tohoto příběhu pasovalo. 
Když to tak shrnu, tak se autorce příběh povedl. Důležitou historickou událost v Evropě pojala jinak a mě se líbil. 

Knihu REBELSKÉ SRDCE vydalo nakladatelství:

3 komentáře:

  1. Téma mne zaujalo, ale ta magie mi v tom nesedí. Tak nevím...

    OdpovědětVymazat
  2. To je zajímavé, určitě se zeptám mamky, jestli knížku nekoupíte. Děkuji za tip. 🙂

    OdpovědětVymazat
  3. knihu neznám ani jsem ji nikde neviděla... a to jsem byla včera v knihkupectví :D

    OdpovědětVymazat