pondělí 25. března 2024

Špína - Barbora Bernátová

Krásný večer,
dlouhý den v práci jsem přežila a teď už jen nohy nahoru a dokoukat seriál. Doufám, že jste pondělí též zvládly a těšíte se na svátky jako já?
Dneska tu mám pro vás recenzi na druhý díl z detektivní série s Kapitánem Dávidam Meiznerem - ŠPÍNA. Sérii píše slovenská spisovatelka Barbora Bernátová a u nás ji vydává nakladatelství Metafora. Z prvního dílu jsem byla nadšená, tak jsem byla zvědavá na pokračování. 
V celém článku najdete anotaci i mou recenzi.

Anotace:
Dva týdny před vánočními prázdninami je krajina v okolí Košic sevřená mrazem a čtveřice puberťáků se vydává bruslit do kamenolomu. Dvojité rande se ale z večerní romantiky rychle změní v noční můru, když se jedné z dívek zasekne brusle do lidských prstů trčících ze zamrzlé hladiny. Tělo patří Patriku Morovi, profesorovi z místního gymnázia, jehož studenti sice zbožňovali, zato mezi kolegy příliš oblíbený nebyl a ani jeho osobní život nebyl právě příkladný. Kapitán David Meizner spolu s mladým kolegou Dominikem rozmotávají složité předivo vztahů panujících na škole plné arogantních teenagerů a učitelů balancujících na pokraji nervového zhroucení. Ve hře je až příliš mnoho podezřelých i jedno hluboko pohřbené tajemství.

Recenze:
Tak jako první díl i tento přeložila L´ubica Hricoviniová. Mě se příběh četl velice dobře a měla jsem ho zase za den přečtený.

Z prvního dílu víme, že hlavní detektiv David je vulgární drsňák a arogantní sukničkář. Byla jsem ráda, že je konečně detektiv takový, pač ve většině krimi sériích, které jsem četla jsou detektivové milý a v tomto příběhu mi to jeho chování sedělo. Ve dvojce je stále drsňák, ale přišlo mi, že autorka na jeho arogantním chování ubrala, což je škoda. V jedničce bylo hodně nechutností ohledně znásilnění a takové to nechutenství jsem ve dvojce postrádala.

V krimi příběhu mám ráda, když se řeší nejen případ, ale i soukromí hlavního detektiva. Ve dvojce se jeho vztah s Emou řešil málo, jelikož Ema na začátku příběhu odešla a přišla až skoro na konci knihy. Občas při vyšetřování David přemýšlel o tom, co mu Ema napsala, ale bylo toho málo. Brala bych více z jeho soukromí.
________________________

O případu:
Parta dospělých "dětí" ze střední najdou na zmrzlém rybníku v kamenolomu mrtvolu. Je to jejich profesor. Začínají výslechy na škole. Studenti ho měli rádi, ale učitelé moc ne. Měl sice manželku, ale měl také milenky, dokonce si začal i se studentkami. Podezřelých je hodně, jelikož měl několik tajemství. Nemoc, drogy, nevěra, faleš...je toho dost negativního a hodně lidí by se ho chtělo zbavit. 

Druhý díl nebyl tak zvrácený a asi proto byl dle mého názoru slabší. Jednalo se o klasickou vraždu a hledání vraha, tedy obyčejná krimi. Za mě to byla jednohubka, ale i přesto se těším na třetí díl Pod pohrebným mesiacom.

Recenze na první díl ZDE.

Knihu ŠPÍNA vydalo nakladatelství:

3 komentáře:

  1. nic pro mě :) přeji, ať si užiješ volno, odpočineš a krásné Velikonoce :)

    OdpovědětVymazat
  2. Znám ten první díl, nečetla jsem ho, ale mluvila o něm známá. Líbil se jí, tak bude ve čtení nepochybně pokračovat...
    Přeji příjemnou středu, Helena

    OdpovědětVymazat
  3. Děkuji za pěknou recenzi - myslím, že obě knihy by se nám mohly líbit.
    Na svátky jara se těším. Užij si je. 🙂

    OdpovědětVymazat