neděle 9. srpna 2020

Hawking - Jim Ottaviani & Leland Myrick

  Krásný den a přeji příjemný start do nového týdne.

Dneska tu mám úplně první recenzi na komiks. Komiksy mám moc ráda, ale nějak je nerecenzuji. Komiks Hawking jsem dostala na recenzi od nakladatelství Grada, takže ji tady máte. Jedná se o komiks o geniálním fyzikovi Stephenovi Hawkingovi. Napsal ho Jim Ottaviani a ilustroval Leland Myrick.

Nejprve musím vyzdvihnout nádherné zpracování komiksu. Je super, že je komiks v pevné vazbě a papír je též naprosto skvělý. No a jako správná knihomolka musím podotknout, že nádherně voní!

Komiks je skvělý jak pro děti, tak i pro dospělé. V celém článku najdete anotaci i mou recenzi.


Anotace: 
Stephen Hawking byl geniální fyzik a kromě toho také velmi zábavný člověk, který měl rád společnost a byl velmi oblíbený – tato kombinace vlastností ho vlastně předurčovala k tomu, aby se stal globální celebritou.
V jedenadvaceti letech mu bylo diagnostikováno vzácné neurodegenerativní onemocnění, které omezilo jeho schopnost se pohybovat a mluvit, ale naštěstí nemělo vliv na jeho pronikavou mysl. Přestože mu lékaři předpovídali jen několik let života, Hawking ještě dlouhá desetiletí pokračoval ve výzkumech v oblasti kosmologie a teoretické fyziky.
Po vydání knihy Stručná historie času, v níž brilantně přiblížil složité fyzikální zákony vesmíru nejširší veřejnosti, se stal i popkulturní ikonou: objevil se například v televizních seriálech Star Trek: Nová generace, Simpsonovi nebo Teorie velkého třesku, vždy ale také vystupoval jako přední obhájce práv tělesně postižených.
Spisovatel Jim Otaviani a kreslíř Leland Myrick ve svém komiksu přibližují čtenářům nejen životní osudy velkého myslitele a veřejně známé osobnosti, ale především příběh člověka, který se za těmito identitami skrýval.

Co já na anotaci:
Komiksy mám moc ráda, když jsem dostala nabídku zrecenzovat tento komiks od Grady, tak jsem ani neváhala. Hawking mě vždycky zajímal. Dokázal toho tolik a to měl hodně ošklivou nemoc. Je to podle mě velmi inspirativní osobnost.

Recenze:
Ze začátku se dozvíme, jaký měl Hawking život v mládí, a jak se seznámil se svou první ženou Jane. Následuje fyzika, která je v komiksu podaná takovým způsobem, že ji pochopí i laik. Celou dobu pozorujeme, jak se Hawkingovi zhoršuje stav. V nemocnici mu zjistili nemoc amyotrofickou laterální sklerózu. Otec se snažil hledat lék, snažil se oddálit to nejhorší, co nemoc přináší - veškerá kontrola nad svaly. I přes nemoc se oženil s Jane, která mu porodila syna Roberta, dceru Lucy a syna Timothyho. Hawking byl myšlenkami neustále u rovnic, výpočtů, propočtů a různých výzkumů. Dle komiksu je vidět, že svou ženu Jane kolikrát ani nevnímal. Když už Hawking musel být jen na vozíčku, tak si najali asistentku. V roce 1985 v Ženevě ho museli převést do nemocnice se zápalem plic, bohužel od té doby nemluvil. Musel začít používat počítač k tomu, aby mohl mluvit.

I přes to jakou měl nemoc, tak díky vědě procestoval svět, napsal několik knih, byl 2x ženatý a dokonce se svou dcerou Lucy napsal několik dětských knih.

V knize najdeme i známé osobnosti jako jsou např. John Wheeler, Jakov Zeldovič, Albert Einstein, Karl Schwarzschild...

Komiks je moc hezky zpracovaný. Určitě doporučuji jak dětem, tak i dospělým. Pokud o někom víte, že má rád fyziku či vědce, tak tento komiks bude skvělým dárkem.

Komiks Hawking vydalo nakladatelství:

2 komentáře:

  1. To je náhoda... není tomu tak dávno, co jsem vyhledávala na internetu komiksy, hledala jsem inspiraci, protože jsem měla chuť si nějaký přečíst :-) ale nakonec jsem se rozhodla ušetřit :-D. Nicméně jak tak vidím tento "kousek" docela mě zaujal a asi si ho pořídím :-) podle fotek vypadá i hezky zpracovaný a i ten příběh je zajímavý :-)... i s nemocí se toho dá ještě dost dokázat a život nekončí... obrovská síla člověka...

    OdpovědětVymazat
  2. Též mám ráda komiksy, ale recenze na ně vytvářím jen málokdy. To spíše mi jdou lépe mangy. :)

    OdpovědětVymazat